- смысленыи
-
Смысленый — смысленыи, -ая, -ое (1)1. Умный; разумный:
Тому (Всеславу) вѣщеи Боянъ и пръвое припѣвку, смысленыи, рече: Ни хытру, ни горазду, ни птицю горазду, суда божіа не минути. 37.
Да вышьняго получиши царства и славы неиздреченьныя, прельстьныя, премудре, и тълѣющая славы, яко [съ]мысленыи прѣмудръ. Мин. окт., 210 (1096 г.). 955: И видѣвъ ю (Ольгу) добру сущю зѣло лицемъ и смыслену, удививъся царь разуму ея, бесѣдова к ней. Пов. врем. лет, 44 (1377 г. ← нач. XII в.). 386: Придоша болъгары вѣры бохъмичѣ, глаголюще, яко „Ты князь еси мудръ и смысленъ, не вѣси закона“. Там же, 59. Злато бо искушается огнемъ, а человѣкъ напастми ... человѣкъ, бѣды под[ъ]емля, смысленъ и уменъ обретается. Посл. Дан. Заточ., 68 (XVII в. ← XIII в.). Аще ли кто на рати не храбръ, но въ замыслѣ крѣпокъ и въ словѣ твердъ; ты, княже, избираи себѣ смысленныхъ людеи. Посл. Дан. Заточ. (Тих.), 81 (XVII в. ← XIII в.). Кадмосъ же да дщерь свою Агавии за Ехиона; прижи с нею сына, именемъ Пеньфеуса, мужа смыслена прѣдъ всѣми мудра. Хрон. Малалы, II, 42 (XV в. ← XIII в.).
| В знач. сущ.Горе съмысльнии въ себѣ, и прѣдъ собоу хытрии. Изб. Св. 1073 г. (Бод.), 117. Сердце бо смысленаго укрѣпляется въ телеси его красотою и мудростию. Сл. Дан. Зат., 4 (нач. XVII в. ← XII в.). Смысленаго умъ есть акы море, иже не точью рѣкы уставляеть въ собѣ, но и лужѣ. Изреч. Ис. и Варн., 14 (XIV—XV вв.).
|| Глубокий по содержанию, мудрый.Вьсу повѣсть божьствьную хошти слышати и притъча съмысльныя, да не гонезнуть тебе. Изб. Св. 1073 г., 201. Увѣщение съмысльно приимъ своихъ си, радуя ся отлучи ся на подвигъ, славне, и вѣньца побѣдьныя приялъ еси. Мин. нояб., 479 (1097 г.).
|| Благоразумный, рассудительный.1093: Святополкъ же поча сбирати вое, хотя на ня (половцев). И рѣша ему мужи смыслении: „Не кушайся противу имъ, яко мало имаши вой“. ... Начаша же друзиинес мыслении глаголати: „Поиди, княже“. Пов. врем. лет, 148 (1377 г. ← нач. XII в.). Старость же ... смыслени человѣкы творитъ и от сладости отводить и. Пчела, 435—436 (XIV в. ← XIII в.).
|| Понятливый.Не по мнозѣхь дьнехь прииде къ Иосифу Закхеи, глагола ему, яко смисльно и разумно отроче имаши, да прѣдаи ми его, да ... научю книгамь и всему наставлению. Ев. Фомы, 321 (XIV в.). И от крѣпкыихъ юношь, на нихъ же нѣсть порока и добры озрьчию, и смыслены во всеи премудрости, и вѣдущая умѣние и прѣмудрость. Библ. Генн. Дан., 1, 4 (1499 г.).
Ср. Даль (ТСЖВЯ): Смысленый, кто смыслит что, в ком есть смысл или рассудок; рассудительный, толковый. || Смысленый или смышленый человек, изворотливый, находчивый, догадливый, расторопный, понятливый или сметливый. Не нужен ученый, а нужен смышленый. Доп. к „Опыту“: Смысленый — сметливый. Псков. Твер. Васнецов (Матер. обл. слов. вят. гов.): Смышленой — сообразительный, рассудительный, толковый. Добровольский (Смол. обл. сл.): Смышленый — умный. Миртов (Дон. слов.): Смысленный — смышленый.Ср. В. Н. Перетц (К изучению „Сл. о п. Иг.“. IV. Эпитеты в „Сл. о п. Иг.“ и в устной традиции. — ИОРЯС, т. XXX, Л., 1926, с. 185): „Смысленый. ... В устн. традиции великор., украинск. и белорусской не встречено. Как слово книжное не было усвоено песенной традицией“.2. Одаренный разумом, способностью мыслить.Нъ понеже надвое раздѣли (бог) чюемая рода: ти овъ сьмыслънъ и словесънъ сътвори, овъ же бе-съмысла, и повину съмыслънуму роду бесловеснааго естьство. Шест. Ио. екз. (пролог), 2 об. — 3 (1263 г.). Таче потомъ послѣди же и человѣк се творитъ (бог) ... и еще издредь уньшу смыслъную и разумную душу. Там же, 161.
3. Духовный.Съмысленое и нескверньное млѣко възлюбите. Апост. толк. XV в. (рукоп. Синод. собр., № 97; А. Горский и К. Невоструев. Описание славянских рукоп. Моск. Синод. библ., отд. 2, I. М., 1857, с. 172). Пасеть съ истиньнъимь пастухомъ съмысльную сию паству. Гр. Назиан., 180 (XI в.).
4. Воздержанный, целомудренный, благочестивый.И сь же тъкъмо не ослабися въ сласть жлъдьную, еще же и унъ сы, и законьно женѣ сътуженъ; нъ и сь ю прѣглагола съмысльно и чисто житие съ нимь, навыкоста же оба псалтырю прочее, понеже въкупѣ въ церкви, съхранивъша себе дѣвьствомь до коньца. Патер. Син., 76 об. (XI в.). Глагола еи: „Аще искуплю вы длъгу, ляжеши ли съ мьною въ сию нощь?“. Въистину красьна и съмысльная глагола ему: Слышахъ, владыко, апостола, глаголюща, яко жена не владеть (так!) своимь тѣлъмь, нъ мужь. Там же, 136 об.
5. Хитрый, коварный.Есть мужь съмысльнъ (πανουργος) и многомъ казатель, и своеи души есть неклучимъ. Изб. Св. 1076 г., 153.
◊ Смысленыи — им. пад. ед. ч. м. р.
Б. Л. Богородского, Д. С. Лихачева, О. В. Творогова; В. Л. Виноградова. Словарь-справочник "Слова о полку Игореве": в 6 выпусках / АН СССР. Ин-т рус. лит. (Пушкин. Дом); Ин-т рус. яз; — Л.: Наука. Ленингр. отд-ние, 1965—1984