отьць


отьць
Отец — отьць (2)
1. Мужчина по отношению к своим детям:

Съ тоя же Каялы Святоплъкь полелѣя отца своего междю Угорьскими иноходьцы ко святѣи Софіи къ Кыеву. 16.

Умьрши же дъщери его некрьщенѣ, за душю ея въда отьць ея нищиимъ часть ея. Изб. Св. 1076 г., 247 об. И како Святопълкъ потаи съмьрть отьца своего, и ночь проимавъ помостъ на Берестовѣмь, и въ ковъръ обьртѣвъше, съвѣсивъше ужи на землю, везъше на саньхъ поставиша и въ цьркви святыя богородица. Ж. Бор. Глеб. (Сказ. Усп.), 13 (XII в. ← XI в.). Сынъ же Птоломѣевъ ... понялъ меньшюю за себе. Отьць же его Птоломеи, възрѣвь на ню и видѣвъ ю красну сущю, и въсхотѣвъ ю, и уби сына своего и поятъ ю за себе. Флав. Полон. Иерус., 183 (XVI в. ← нач. XII в.). 980: Тѣмь же и отець его (Святополка) не любяше, бѣ бо от двою отцю, от Ярополка и от Володимера. Пов. врем. лет, 56 (1377 г. ← нач. XII в.). 1148: В то же веремя пришелъ бѣ Гюргевичь старѣишии Ростиславъ, раскоторавъся съ отьцьмь своимъ, оже ему отьць волости не да в Суждалискои земли. Ипат. лет., 366 (XV в.). Възмогшу же Александру, неподобен бяше образомъ къ Филиппу, ни къ своеи матери Алумпиадѣ, ни къ отьцу своему, но своимъ украшенъ образомъ. Александр., 15 (XV в. ← XII в.). И начатъ (Девгений) прилежно нудити отца своего и стрыев: поидите со мною на ловы. Девг. Д. (Тихон.), 134 (XVIII в. ← XII—XIII вв.). Князь же Александръ Ярославичь, по умертвии отца своего, прииде въ Володимеръ въ силе велице, и бысть грозенъ приѣздъ его. Ж. Алекс. Нев., 7 (XVI в. ← XIII в.). Матери боле любять сыны, якоже могуть помогати имъ, а отци дщерь, зане потребують помощи от отьцъ. Пчела, 219 (XIV в. ← XIII в.).

|| Самец по отношению к своему потомству (о животных и птицах).

Пришьдъшу же истовуму отьцю, и възъпивъшу своимь гласомь, познавъше пътищи (куропатки) своего отьца. Сл. Иппол. об антихр., 85 (XII в.). Они бо (аисты), узрѣвше своего отьца и старостью безъ крылъ суща, окрьстъ его стояще набьдять своими крылы и корьмлю без зависти подають и. Пчела, 215 (XIV в. ← XIII в.).

2. Старший по положению, глава:

Тіи бо два храбрая Святъславлича, Игорь и Всеволодъ, уже лжу убудиста, которую то бяше успилъ отецъ ихъ Святъславь грозныи, великыи Кіевскыи грозою. 21.

Тѣмь же что реку или чьто сътворю се, да иду къ брату моему, и реку: Ты ми буди отьць, ты ми братъ и старѣи. Ж. Бор. Глеб. (Сказ. Усп.), 14 (XII в. ← XI в.). 1074: Они же рекоша ему: Ты еси намъ всѣмь отець, да его же изволиши самъ, то намъ буди отець и игуменъ, и послушаемъ его, яко и тобе. Пов. врем. лет, 124 (1377 г. ← нач. XII в.). 1151: Но и ѣще то вамъ есмь явилъ, оже Изяславъ ѣда бится съ Игоремъ, тако молвить: Язъ Киева не собѣ ищю, но оно отьць мои Вячьславъ, брат старѣи, а тому его ищю. Ипат. лет., 429 (XV в.). 1151: Се же (Изяслав) нынѣ добывъ Киева, и поклонилъ ми ся, и чьсть на мнѣ положилъ, и в Киевѣ мя посадилъ, и отьцомь мя назвалъ, а я его сыномъ. Там же, 430. 1174: Том же лѣтѣ присла Аньдрѣи к Ростиславичемь, река тако: Нарекли мя собѣ отцемь, а хочю вы добра, а даю Романови, брату вашему, Киевъ. Там же, 567.

|| Покровитель, защитник.

Зане князь щедръ отець есть слугамъ многиим: мнозии бо оставляють отца и матерь, к нему прибѣгают. Сл. Дан. Зат., 19 (нач. XVII в. ← XII в.).

|| В обращении к старшему по возрасту, положению.

(Александр) приведе же всю дружину старую отьца своего Филиппа и рече имъ: Старци, храбрии воины, помозите и нынѣ намъ на противныя... Вы же убо, отьци, поидете с нами на воину. Александр., 28 (XV в. ← XII в.).

3. Мн. ч. Прародители, предки.

Тъ подобно глагола о Христову дву естьству зломудрьно сподобися, Павелъ и Феодоръ, своихъ отьць, послѣдьствуя. Хрон. Амарт., 323 (XIII—XIV в. ← XI в.). Затвореным же с бывшимъ пръсом, и почаша тужити, глаголюще: Отьци и дѣти наши звѣздочетци быша изряднии, и на звѣзды зряще, николи же сългаша. Флав. Полон. Иерус., 204 (XVI в. ← нач. XII в.). Достоино убо есть и тобѣ (Пору) сжалитиси, о нихъже пострадахъ, мьстити мою (Дария) срамоту, помянувше правду отьць нашихъ. Александр., 68 (XV в. ← XII в.).

4. О боге.

И труди твои въ тщету будуть, нъ съхраняюще господня заповѣди, глаголющая: Аще оставите человѣкомъ съгрѣшения ихъ, оставить и вамъ отьць вашь грѣхы ваша. Златостр., 56 (XII в.). Стъпица же — слово, а дѣлающии — патриарси и пророци, иже добрую и съвьршеную ризу истыкающу Христу: имиже слово преходя, акы стъпица, тъчеть ими, якоже хощеть отьць. Сл. Иппол. об антихр., 10—11 (XII в.).

|| О боге-отце как первом лице святой троицы.

Да убо въ сыну разумѣи отьца, въ отьци въслави сына, въ дусѣ — отьца и сына: не раздѣляи нераздѣлныихъ, не раздираи нераскалаемыихъ. Изб. Св. 1073 г. (Бод.), 6 (сп. 1403 г.). Вѣруи въ отьца и сына и святааго духа, въ троицю нераздѣльну божьство едино. Изб. Св. 1076 г., 29. Отьць бо и сынъ и святы духъ зижет тварь, и да не мниши, яко часть же отьць прия, часть же сынъ, часть же духъ, но купно едина сила. Златостр., 7 (XII в.).

5. О духовных лицах, святых (присоединяется к их имени или званию).

Въпроси его пакы Иосифъ, како подобаеть поститися? И рече отьць Пуминъ: Азъ хощю ядущааго по вься дни малъмь же не наядущася до сыти. Изб. Св. 1076 г., 240 об. Блаженный Нестерь въ Лѣтописци написа о блаженых отцѣхъ, о Дамияне, Иеремии, и Матфѣи, и Исакыи. Патер. Печ. (Абр.), 133 (XV в. ← XIII в.).

6. Перен. Источник, начало чего-л.

Утоли гнѣвъ: бѣсу бо есть отьць, егда без мѣры исходить. Изб. Св. 1076 г., 65 об. — 66.

Ср. П. Бутков (Нечто кСл. о п. Иг.. — Вестник Европы, 1821, ч. 121, № 21, стр. 46) предлагает читать вместо „повелѣя отца“ — „повелѣл ять тьстя“. М. Д. Приселков (История русского летописания XI—XV вв. Л., 1940, стр. 52): „Обычно считают возможным известные слова автора «Сл. о п. Иг.» о смерти Изяслава: «С тоя же Каялы Святополк полелея отца своего междю угорьскими иноходьцы ко святей Софии к Киеву» относить к смерти и погребению Тугорхана Святополком, толкуя «отца своего» в смысле «своего тестя». Так считают возможным толковать потому, что Тугорхана Святополк хоронил, а Изяслава хоронил по «Повести временных лет» не Святополк, а Ярополк. ...всё недоразумение разъяснится нам, если мы допустим, что автор «Слова» знал рассказ о сражении 1078 г., в котором погиб Изяслав, как и всю «Повесть временных лет» в сокращении, где подробности погребения Изяслава, например, были опущены и изложены в «Слове» автором в своем собственном толковании на черниговский лад: все князья черниговские хоронились в главной церкви Чернигова, и отца хоронил старший сын: поэтому он заставляет Святополка погребать Изяслава в Софии, главной церкви Киева, не зная, что в Киеве не всех князей хоронили в главной церкви“. Ив. М. Кудрявцев (Заметка к текстуСъ тоя же Каялы Святоплъкъ... вСл. о п. Иг.. — ТОДРЛ, т. VII, М. — Л., 1949, стр. 408—409) обратил внимание на текст Софийской 1 и Новгородской V летописей. В Софийской 1 летописи под 1079 годом читаем: „Того же лѣта убиенъ бысть Изяславъ Ярославичъ съ Борисомъ Святославичем (вместо Вячеславичем, — В. В.), бьяся по Всеволодѣ со Олгомъ Святославичемъ и съ Борисомъ Вечеславичемъ у града Чернигова. Тако же и воеводы его побиша, и привели бо бяше Половцевъ на Рускую землю, и положиша и Изяслава въ святѣи Софии въ Киевѣ. И бысть княжения его лѣт 24“ (Софийская 1 летопись. — ПСРЛ, т. V, вып. 1. Л., 1925, стр. 147); Ср. также статью 1078 г. в Новгородской V летописи (ПСРЛ, т. IV, часть 2, вып. 1. Пгр., 1917, стр. 136). „С обнаружением этих текстов, — указывает И. М. Кудрявцев, — отпадает вопрос о необходимости толкования слов «отца своего» в смысле «своего тестя»“.
◊ Отецъ — им. пад. ед. ч.; отца — вин. пад. ед. ч.

Словарь-справочник "Слова о полку Игореве": в 6 выпусках / АН СССР. Ин-т рус. лит. (Пушкин. Дом); Ин-т рус. яз; — Л.: Наука. Ленингр. отд-ние, 1965—1984

Смотреть что такое "отьць" в других словарях:

  • отьць — ОТЬЦ|Ь (отьць5000), А с. 1.Отец, один из родителей: изѧславѹ же кънѧзѹ тогда прѣдрьжѧщѹ обѣ власти. и оц҃а своего ˫арослава. и брата своего володимира. ЕвОстр 1056–1057, 294в (зап.); ‹С›тѹдъ оц҃ю. о ненаказании роженааго ѡтъ него. (πατρός) Изб… …   Словарь древнерусского языка (XI-XIV вв.)

  • отьчьскыи — (139) пр. 1.Пр. к отьць в 1 знач.: вѣры же ради ѥже въ х(с)а. оц҃ьскоѥ б҃атьство ѡставль и бы(с) мнихъ. ПрЛ 1282, 70в; Егда припадаѥши предъ б҃мь въ мл҃тве. такъ бѹди въ помыслѣ своѥмь. аки мрави˫а… и ˫ако дѣтищь нѣмѹ˫а. да сподобиши промышлени˫а …   Словарь древнерусского языка (XI-XIV вв.)

  • умь — Ум умъ, умь (5) 1. Способность мыслить: Почнемъ же, братіе, повѣсть сію отъ стараго Владимера до нынѣшняго Игоря, иже истягну умь крѣпостію своею и поостри сердца своего мужествомъ, наплънився ратнаго духа, наведе своя храбрыя плъкы на землю… …   Словарь-справочник "Слово о полку Игореве"

  • Праславянский язык — Праславянский язык  праязык, от которого произошли славянские языки. Никаких письменных памятников праславянского языка не сохранилось, поэтому язык был реконструирован на основании сравнения достоверно засвидетельствованных славянских и… …   Википедия

  • здравъ — Здрав здравъ, а, о (1) 1. Не больной, здоровый. Костянтинъ же по отьчи умертвии ключися разъболѣтися ему... К нему же идольскые иерѣи суще пришедъше рѣша ему, купель сътворивше, исполнити кръви дѣти младыхъ и, въ теплѣ кръви пок[у]павшюся ему,… …   Словарь-справочник "Слово о полку Игореве"

  • по — (28) А. Предлог с дат. пад. 1. При обозначении предмета или места, где, в пределах которого совершается действие: Боянъ бо вѣщіи, аще кому хотяше пѣснь творити, то растѣкашется мыслію подреву, сѣрымъ вълкомъ поземли, шизымъ орломъ подъ облакы. 2… …   Словарь-справочник "Слово о полку Игореве"

  • послушати — Послушать послушати (1) 1. Прислушаться, напрячь слух, чтобы расслышать: [Свистъ звѣринъ въста, збися дивъ, кличетъ връху древа, велитъ послушати земли незнаемѣ, Влъзѣ, и Поморію, и Посулію, и Сурожу, и Корсуню, и тебѣ, Тьмутораканьскыи блъванъ.… …   Словарь-справочник "Слово о полку Игореве"

  • свѣтъ — Свет свѣтъ (7) 1. Сияние, исходящее от какого л. светящегося предмета; освещение: Нъ уже, княже Игорю, утръпѣ солнцю свѣтъ, а древо не бологомъ листвіе срони. 32. Свѣтъ убо въ храминѣ свѣштя ... яснъ же свѣтъ от свѣштя. Изб. Св. 1076 г., 50.… …   Словарь-справочник "Слово о полку Игореве"

  • творити — Творить творити (1) 1. Сочинять, слагать: Боянъ бо вѣщіи, аще кому хотяше пѣснь творити, то растѣкашется мыслію по древу, сѣрымъ вълкомъ по земли, шизымъ орломъ подъ облакы. 2 3. Супротивь сами себѣ повѣдающе и продлъжающе, многы рѣчи о томъ… …   Словарь-справочник "Слово о полку Игореве"

  • небесьныи — (1024) пр. к небо. 1.В 1 знач.: на н҃бо взиду. и выше звѣздъ нб(с)ныхъ поставлю пр(с)тлъ мои. ГБ XIV, 55в; росою нб(с)ною напа˫ающи. (οὐρανίφ) ЖВИ XIV–XV, 68г; небесьна˫а средн. мн. в роли с.: азъ ѥсмь нб(с)ныхъ. и земныхъ творець. Пал 1406, 63в; …   Словарь древнерусского языка (XI-XIV вв.)


Поделиться ссылкой на выделенное

Прямая ссылка:
Нажмите правой клавишей мыши и выберите «Копировать ссылку»

We are using cookies for the best presentation of our site. Continuing to use this site, you agree with this.