умь


умь
Ум — умъ, умь (5)
1. Способность мыслить:

Почнемъ же, братіе, повѣсть сію отъ стараго Владимера до нынѣшняго Игоря, иже истягну умь крѣпостію своею и поостри сердца своего мужествомъ, наплънився ратнаго духа, наведе своя храбрыя плъкы на землю Половѣцькую за землю Руськую. 5.

Тогда отъвьрьзе имъ умъ, да разумѣють писания. И рече имъ, яко тако писано есть, и тако подобляше пострадати Христу. Остр. ев., 44 об. (1056—1057 гг.). Страхъмь же его акы уздою обръти умъ свои, и въстязаи по вся часы, да не безъ въстягновения ходя пустошьныимъ научиши ся. Изб. Св. 1076 г., 30 об. Отьць мои старъ есть и ближе ему къ смѣрти, а уже умомъ скуденъ есть. Пов. об Акире, 103, 105 (XV в. ← XI—XII вв.). Помянув же страдание, яже подъятъ от своея уности и приемъ умъ своею крѣпостию (в др. списке: в свою крепость), и ста крѣпко, исполчився съ окрьстными его. Флав. Полон. Иерус., 321—322 (XVI в. ← нач. XII в.). А в печали обрѣтаеть человѣкъ умъ свръшенъ. Сл. Дан. Зат., 13 (нач. XVII в. ← XII в.). Родъмь ся мьнии блаженыи Костянтинъ, а умъмь и добродѣтельми выспрь възлѣтая, яко же орьлъ духовьныима крилома. Похв. слово Кир. и Меф. (Усп.), 110 б (XII—XIII вв.). Положи умъ свои, Еноше, и познаи глаголющаго, и ти възми книгы, еже ты сам написа. Кн. Енохова 1, 33 (XV в. ← XIII в.). Се бо князь великии Дмитреи Ивановичь и братъ его князь Владимеръ Андрѣевичь ...истезавше ум свои крѣпкою крѣпостью и поостриша сердца свои мужеством и наполнися ратного духа, уставиша собѣ храбрыя воеводы в Рускои землѣ. Задон. Унд. 536 (сер. XVII в. ← XIV в.).

|| Сознание, разум; рассудок.

Плъти бо и души и уму си суть пьрвыя же и вьсячьскыя страсти. Изб. Св. 1073 г. (Бод.), 155. Умъ свои присно отъ суетьныхъ мыслии въстягаи, въспуштяи же къ господу горѣ. Изб. Св. 1076 г., 48. Како погуби (Нерон) умъ и многа богатства, нынѣ не испишу, поне мню, яко всѣм нелѣпо слушати. Флав. Полон. Иерус., 267 (XVI в. ← нач. XII в.). 1172: Богъ бо егда хочеть показнити человѣка, отиметь у него умъ. Ипат. лет., 551 (XV в.). А им же уимется умъ ...или бѣсуется, то ни приходящаго к собѣ терпить врача, но выгонитъ. Пчела, 7 (XIV в. ← XIII в.). Бѣ бо раслабленъ умом и тѣлом, яко не мощи ему обратитися на другую страну, ни въстати, ни седѣти. Патер. Печ. (Абр.), 186 (XV в. ← XIII в.).

|| Мысль, мысли:

Спала князю умь похоти, и жалость ему знаменіе заступи искусити Дону Великаго. 6. И ркоша бояре князю: «Уже, княже, туга умь полонила...» 24.

И еже земльная красота не приидеть ти на умъ. Изб. Св. 1076 г., 67. Отьць же нашь ...ни мятыи ся умъмь божествьное славословие съврьшаше. Ж. Феод. (Усп.), 36 б—в (XII—XIII вв. ← ок. 1088 г.). Тако же и наша заповѣди въ умы лютыихъ въпадъша. Златостр., 95 (XII в.). 1149: Ростиславъ же ему то отвѣча: Брате и отьце, ако ни в умѣ своемъ, ни на сьрдци ми того не было. Ипат. лет., 373 (XV в.). Брате! сѣд в безмолвии, събери си ум свой и рьци к себѣ: О убогый иноче! Патер. Печ. (Абр.), 99 (XV в. ← XIII в.). Паки же перваго птенца красота ужасаетъ ми сердце, умъ мой въедино събирая. ВМЧ, окт. 1—3, 101 (XVI в.).

∆ Братъ мой, а умъ у нево свой. Кург. Письм., I, 123 (1790 г. ← 1769 г.). Что ж это, братцы, в камени / За сила за божеска иль за дьявольска? / На здым здынул бы два камня, / А тут на камень не могу и умом подумать. Рыбн. Песни (изд. 1-е), I, 224. Одинаку дочь да замуж выдали, / ... «Уж я год жила да не стоснуласи, / Я другой жила да в уми не было, / И я на третий год да стосковалася». Онеж. былины Гильф. (1-е изд.), 884—885. И вспало на ум князю Владимеру про боярина про Ставра Гаденовича, и велел ево вынуть из глубока погреба, и велел ему дать звончатыя гусли. Былины Тихонр., 58. Он ружье опустил, и глядит на птицу. — Если взять в руки, думает умом, улетит она. Смирн. Сборн. великор. сказок, 39. «Пиды-ж ты чумак, пиды-ж ты дурак, / Пиды-ж та проспысь, з умом изберысь!» Та вже-ж я проспавсь, из умом зибравсь. Метлин. Народ. южнорус. песни, 459.
2. Воображение, мысленное представление:

О Бояне, соловію стараго времени! а бы ты сіа плъкы ущекоталъ, скача, славію, по мыслену древу, летая умомъ подъ облакы. 6. А ты, буи Романе, и Мстиславе! храбрая мысль носитъ ваю умъ на дѣло. 31.

И абие вънезаапу бысть въ иступлении, и видѣ видѣние, и мняше ся умъмъ: сѣдя у цьръкве святою, и узрѣ святая мученика Бориса и Глѣба. Ж. Бор. Глеб. (Усп.), 21 б (XII—XIII вв. ← XI в.). Тъгда же бо слышавъ (Феодосий) о блаженѣмь Антонии живущиимь въ пещерѣ, и окрилатѣвъ же умъмь устрьми ся къ пещерѣ. Ж. Феод., 31 б (XII—XIII вв. ← ок. 1088 г.). Обьездяше (Тит) около Иерусалима, смотря твердости его, испытая умъ июдѣескъ, аще ужаснутся от видѣниа его и аще предадятся пред кровопролитиемь. Флав. Полон. Иерус., 361 (XVI в. ← нач. XII в.). Лучами просвѣти (Феодосий) весь мирь и дѣанное приим, видѣниа не лишень бысть, умомь въсходя елико дьний на лучшее. Патер. Печ. (Абр.), 88 (XV в. ← XIII в.). Како ли ти сквозѣ храмъ пролѣта умъ, и всю ту высость и небеса скорѣе мъжения очнааго прилѣтѣвъ. Шест. Ио. екз., 199 (1263 г.).

Ср. Д. С. ЛихачевСл. о п. Иг.» и особенности рус. средневековой литературы. — В кн.: «Сл. о п. Иг.» — памятник XII века. М. — Л., 1962, с. 317): «Такую же своеобразную конкретизацию мы найдем в житийной и учительной литературе, в посланиях и у Даниила Заточника: „Огнь искушаеть злато и сребро, а человек умом лъжу отсекаеть от истины“ (Житие Константина философа) (О. Бодянский. Кирилл и Мефодий. — Чтения в ОИДР, 1863, кн. 2, стр. 3, — примеч. Д. С. Лихачева); „Вострубим, братие, яко во златокованныя трубы, в разум ума своего“ («Моление Даниила Заточника»); „Веде, яко не не (так, — В. В.) разумееши, яко по божии благодати ум твой быстро летаеть“ («Послание Никыфора, митр. киевского, к великому князю Володимиру, сыну Всеволожю, сына Ярославля», в списке XVI в. Московской Синодальной библиотеки) (Русские достопамятности, издаваемые обществом истории и древностей российских при Москов. университете, ч. 1. М., 1815, стр. 70, — примеч. Д. С. Лихачева)». В. П. Адрианова-ПеретцСл. о п. Иг.» и памятники рус. литературы XI—XIII веков. Л., 1968, с. 59): «Образ полета мысли дает Шестоднев, который говорит, обращаясь к человеку: „Мыслию възидеши к богу невидимуму, како ли ты сквозе храм пролета ум и всю ту высость и небеса скорее мъжения очнааго прилетев“ (л. 199). В Изборнике Святослава 1076 г. сходный образ: „Уши укланяя от зла слышания, умьнымь же въину прилетая к шюмению святыих словес“ (л. 8 об.). Митрополит Никифор в послании Владимиру Мономаху так обращается к нему: „Ум твой быстро летаеть и не убежить ему пишемое“».
3. Понимание, разумение.

Ирод же, утвердивъ свои умъ о внѣшних вѣщех и от первых испытании, не ятъ вѣры римскымъ грамотамъ. Флав. Полон. Иерус., 233 (XVI в. ← нач. XII в.). 986: Аврамъ же, пришедъ въ умъ, возрѣ на небо, и видѣ звѣзды и небо, и рече: Воистину той есть богъ, иже сотворилъ небо и землю. Пов. врем. лет, 64 (1377 г. ← нач. XII в.). А безумнаго аще кнутомъ бьеши, не вложиши в онь ума. Пов. об Акире, 55 (XV в. ← XI—XII вв.). 1261: Князь Василко ...пода имъ (горожанам) хытростью разумъ. Костянтинъ же, стоя на заборолѣхъ города, усмотри умомъ разумъ поданы ему от Василка. Ипат. лет., 851—852 (XV в.). Умомъ возможьно вазни приискати, вазнь же ума не приобрѣтаеть. Пчела, 19 (XIV в. ← XIII в.).

Без ума — безрассудно, неблагоразумно.

И без ума въ пирѣ не мудри с[я], буди яко же вѣды и мълчя. Изб. Св. 1076 г., 151 об. Сь богу есть угодьникъ, а онъ диаволу. Зьрите же, како не без ума глаголахъ. Златостр., 95 (XII в.). Толикы страны разорити хощеши, что, безъ ума веселяся, многа зла вселенную исполняеши. Александр., 119—120 (XV в. ← XII в.).

|| Знание, умение.

Помыслъ убо есть умъ съ правомь разумомь. Изб. Св. 1073 г. (Бод.), 151. Съ бѣдою и с трѣпетом глаголемь друг ко другу, но инако будеть, аще и приимем мужскы руки и умъ. Флав. Полон. Иерус., 231 (XVI в. ← нач. XII в.). Имена божиа, въ человѣкы вмѣстившася, велику силу имъ подають и умъ. Александр., 45 (XV в. ← XII в.).

|| Замысел, умысел.

Не тако погубих ума, ни тако погубих мысль мою, яко дружбу имѣти съ Агрипомъ, супостатом вашим. Флав. Полон. Иерус., 289 (XVI в. ← нач. XII в.). Иоаннъ же, понеже бѣ на уми си, положилъ тако, якоже образомъ быти всѣмь епископомь, иже под нимь будуть, якоже Павелъ велит жити. ВМЧ, нояб. 13—15, 959—960 (XVI в.).

|| Рассуждение; мнение, взгляд.

912: Мнози, прекостни имуще умъ, пред образомъ Христовымъ знаменають иною кознью на прелесть человѣкомъ не разумѣвающимъ добраго. Пов. врем. лет (Радз.), 31 (XV в. ← нач. XII в.). 987: Да аще кто, дѣеть, в нашю вѣру ступить, то паки, умеръ, въстанеть, и не умрети ему в вѣки; аще ли в-ынъ законъ ступить, то на ономъ свѣтѣ в огнѣ горѣти. Да что ума придасте? что отвѣщаете? Пов. врем. лет, 74 (1377 г. ← нач. XII в.).

|| Расчет, соображение.

Пръвое же приимите въ умѣ июдѣиско дълготръпение и крѣпость въ страстех, в них же стражють. Флав. Полон. Иерус., 399 (XVI в. ← нач. XII в.). 912: И рече ему кудесник один: Княже! Конь, его же любиши и ѣздиши на нем, от того ти умрети. Олегъ же приим въ умѣ, си рѣче: Николи же всяду на нь, ни вижю его боле того. Пов. врем. лет (Радз.), 29 (XV в. ← нач. XII в.). Князю подобаеть имѣти къ временънымъ ума, на супостаты крѣпость, а къ дружинѣ любовь. Пчела, 103 (XIV в. ← XIII в.).

4. Образ мыслей, духовный облик, нрав.

Быша бо обърѣ тѣломъ велици и умомь горди, и богъ потреби я́. Пов. врем. лет, 14 (1377 г. ← нач. XII в.). 1237: Увѣдавъши же нечьстивии, яко умъ крѣпкодушьныи имѣють людье во градѣ. Ипат. лет., 780 (XV в.). Луче есть злу быти лицемъ, негли умомъ. Мен., 8 (XIV в. ← XV в.). Отьць своихъ не слушаемъ по злому своему уму, по первому своему проклятьству и непокоривому уму. Сл. и поуч. против языч., 155 (XVI в.).

5. Предначертание, промысл.

Къто бо разумѣ умъ господьнь, или кто съвѣтьникъ ему бысть? Изб. Св. 1073 г. (Бод.), 48. Бесквьрьньно зьрьчало божьствьныхъ умовъ сама ся устроивъши, яко звѣзда присноподобьна ... мученице. Мин. сент., 0139—0140 (1095 г.). Толико убо безчестнымъ дѣламъ и нелѣпотнымъ в тяжцѣ сущи души, како можете умъ божии прияти? Александр., 124 (XV в. ← XII в.).

◊ Умъ, умь — вин. пад. ед. ч.; умомъ — твор. пад. ед. ч.

Словарь-справочник "Слова о полку Игореве": в 6 выпусках / АН СССР. Ин-т рус. лит. (Пушкин. Дом); Ин-т рус. яз; — Л.: Наука. Ленингр. отд-ние, 1965—1984

Смотреть что такое "умь" в других словарях:

  • за́умь — заумь, и …   Русское словесное ударение

  • за́умь — и, ж. То, что выходит за пределы логически ясного, оправдываемого практикой. Соображения Грубского он назвал инженерной заумью и обещал практически доказать, что сварка зимой не влияет на прочность стыков. Ажаев, Далеко от Москвы. || Что л.… …   Малый академический словарь

  • заумь — и; ж. Излишнее, ненужное мудрствование; бессмыслица, нелепость. Неясная з. Назвать чьи л. соображения заумью. В романе сочетаются реалистические описания и нелепая з. * * * заумь (заумный язык), лишённая смыслового значения речь, в которой… …   Энциклопедический словарь

  • и — (88) 1. Соединительный союз. Употребляется для соединения однородных членов предложения или целых предложений: Иже истягну (Игорь) умь крѣпостію своею и поостри сердца своего мужествомъ. 5. Братіе и дружино! луцѣ жъ бы потяту быти, неже полонену… …   Словарь-справочник "Слово о полку Игореве"

  • спала — [Спала] (1): Спала князю умь похоти, и жалость ему знаменіе заступи искусити Дону Великаго. 6. Ср. Н. М. Дылевский (Лексические и грамматические свидетельства подлинности „Сл. о п. Иг.“... В кн.: „Сл. о п. Иг.“ памятник XII в. М. Л., 1962,… …   Словарь-справочник "Слово о полку Игореве"

  • заумь — заумь, зауми, зауми, заумей, зауми, заумям, заумь, зауми, заумью, заумями, зауми, заумях (Источник: «Полная акцентуированная парадигма по А. А. Зализняку») …   Формы слов

  • Ум — Гравюра из книги Роберта Фладда Utriusque cosmi maioris scilicet et minoris Metaphysic …   Википедия

  • бо — (26) 1. Постпозитивный союз. Присоединяет придаточные предложения причины потому что, так как: Игорь плъкы заворочаетъ: жаль бо ему мила брата Всеволода. 18. Ничить трава жалощами, а древо с тугою къ земли преклонилось. Уже бо, братіе, невеселая… …   Словарь-справочник "Слово о полку Игореве"

  • князь — (35) 1. Правитель области (княжества, удела) в древней Руси: Они же (струны) сами княземъ славу рокотаху. 4. Спала князю умь похоти, и жалость ему знаменіе заступи искусити Дону Великаго. 6. Тогда въступи Игорь князь въ златъ стремень. 8. Сами… …   Словарь-справочник "Слово о полку Игореве"

  • спалати — [Спалати] вспыхнуть, загореться; спалить (I): Спала князю умь похоти, и жалость ему знаменіе заступи искусити Дону Великаго. 6. Переводы. Л. А. Мей: „Занялись у князя думы пламенем полымем“; А. Н. Майков: „Не послушал знаменья он Солнца,… …   Словарь-справочник "Слово о полку Игореве"


Поделиться ссылкой на выделенное

Прямая ссылка:
Нажмите правой клавишей мыши и выберите «Копировать ссылку»

We are using cookies for the best presentation of our site. Continuing to use this site, you agree with this.