свѣтлыи


свѣтлыи
Светлый — свѣтлыи, -ая, -ое (3)
1. Излучающий свет, сияющий (об источнике света):

Тогда Игорь възрѣ на свѣтлое солнце и видѣ отъ него тьмою вся своя воя прикрыты. 5. Ярославна рано плачетъ въ Путивлѣ на забралѣ, аркучи: Свѣтлое и тресвѣтлое слънце! Всѣмъ тепло и красно еси. 39.

Единаче же ему глаголющу, се облакъ свѣтьлъ осия я. Остр. ев., 284 об. — 285 (1056—1057 гг.). 1065: Пред симь же временемь и солнце премѣнися, и не бысть свѣтло, но акы мѣсяць бысть, его же невѣгласи глаголють снѣдаему сущю. Пов. врем. лет, 110 (1377 г. ← нач. XII в.). Аще бо ю (славу) къ солнечьному свѣту приложимъ доброту будущиихъ тъгда телесъ, или къ мълниямъ свѣтьлыимъ, то ничьто же тъчьна тои свѣтьлости не могу нарещи. Златостр., 39—40 (XII в.). Отець свыше благословил росою и столпом огненым и облакомъ свѣтлымъ. Патер. Печ. (Абр.), 9 (XV в. ← XIII в.). Луна, егда ся удалитъ от солньца, тогда свѣтла и велика являеться. Пчела, 425 (XIV в. ← XIII в.). 1472: Явися на небесѣх звѣзда, и протяже, от себе испусти свѣтлы луча аки хвостъ, Псков. 2 лет., 55 (XV в.). Солнце бо и мѣсяць и звѣзды свѣтли суще, и пущаеми на потребу, благопослухъливи суть. Библ. Генн. Вар., VI, 59 (1499 г.).

∆Жарко, жарко красное солнышко грѣетъ, / Ясно, ясно свѣтелъ месяцъ светитъ. Песни Квашн., 925 (кон. XVII в.). Аи на небе просветя светел месяц, а в Киеве родился могучь богатырь как бы молоды Вольх Всеславъевич. Кирша Д., 18. З за нои горы, з за высокои / ... Видны ми выходят, трех братов родных, / Єден братцейко, свѣтле сонейко, / Другій братцейко, ясен мѣсячек, / Третій братцейко, дробен дрожджейко. Головацк. Галицк. нар. песни, II, 4. Ой рано, рано, да по заре / ... Да по светлом ходу мѣсяца / ... Летау соловей да по вишни. Шейн. Белор. сб., I, 2, 409.
|| В обращении к дорогому, близкому, почитаемому человеку:

[И рече ему Буи Туръ Всеволодъ: Одинъ братъ, один свѣтъ свѣтлыи — ты, Игорю! 7].

1015: Радуйтася, свѣтлѣи звѣздѣ, заутра въсходящии. Но христолюбивая страстотерпця и заступника наша (Борис и Глеб)! Покорита поганыя подъ нозѣ княземъ нашим. Пов. врем. лет, 94 (1377 г. ← нач. XII в.). Потомъ же и Максимьяна нача ему молитися: О свѣтозарное, свѣтлое солнце, преславный Девгений ... нихто мя не оскверни единымъ словомъ. Девг. Д., 163 (XVII—XVIII вв. ← XII—XIII вв.).

|| Блестящий, сверкающий.

1111: Си же отвѣщеваху, глаголюще: Како можемъ битися с вами, а друзии ѣздяху верху васъ въ оружьи свѣтлѣ и страшни, иже помагаху вам? Пов. врем. лет (Ип.), 192 (XV в. ← нач. XII в.). Показаше ему одръ свѣтлы от неизреченнаго камения, яко мнѣти солнцю сияющу въ мороморѣхъ. Александр., 92 (XV в. ← XII в.).

2. Исполненный добродетелей, достоинств; славный, именитый:

[И рече ему Буи Туръ Всеволодъ: Одинъ братъ, одинъ свѣтъ свѣтлыи — ты, Игорю! 7].

912: Послани от Олга, великого князя рускаго, и от всѣх, иже суть под рукою его, свѣтлых и великих князь. Пов. врем. лет (Радз.), 25—26 (XV в. ← нач. XII в.). Вижу бо, яко цесарьское веселие, и пищу, и службу подалъ ему еси, а наслѣдования чаеть... Тѣм бо не токмо уноша прелщаются, но и старии, и домовѣ велиции и свѣтлии, и цесарствия превратятся. Флав. Полон. Ирус., 217 (XVI в. ← нач. XII в.). Воиномъ же рекъшемъ се къ цесареви, рече Ликинии: Доброродьнии мужи, рьцѣте цесареви: Свѣтьлѣи въ цесарихъ, подаю ти царство мое. Муч. св. Ирины (Усп.), 74 г (XII в.). Свѣтла и славна мужа не высота родительная творить, но душевная добродѣяния. Пчела, 369—370 (XIV в. ← XIII в.). И почитая великаго оного и свѣтлаго учителя вселеныя Иоана Златаустаго. Ж. Авр. Смол., 8 (XVI в. ← XIII в.).

| Свѣтелъ (чем-л.) — прославлен, знаменит чем-л.

(Пророк Агей) бяше же сѣдъ власы, круглу браду имѣя, и възрастомъ простъ, добродѣтелью свѣтелъ, любимъ всѣми. Прол. БАН XIV в., 26.

3. Белый цветом, не темный.

Онъ же глаголааше: Нѣсмь достоинъ ни на стѣнь свитъ сихъ зьрѣти. Кажюштемъ же имъ свѣтьлыя и пьстрыя и златыя ризы, и възиде число ихъ до тысяштя. Изб. Св. 1076 г., 272 об. — 273. И видѣ (Александр) лѣсы многы ... рѣку же обходящу всю ту землю, и бяше вода свѣтла и бѣла, яко млеко. Александр., 84 (XV в. ← XII в.). Сему же тогда блаженому паче умножашеся лобеда на пищю, и болий труд собѣ творяше в тыи дьни, събираа таковое зелие, яко же и преже рѣх, и своима рукама стираа, творяше хлѣбы и раздаваше неимущимь и от глада изнемогающимъ. ... Кому бо даяше съ благословениемъ, то свѣтелъ и чистъ являшеся и сладокъ бываше хлѣбъ. Патер. Печ. (Абр.), 150—151 (XV в. ← XIII в.).

|| Не потемневший, не тронутый тлением.

Се же пречюдьно бысть и дивьно и памяти достоино: како и колико лѣтъ лежавъ тѣло святого то же не врежено пребысть ни отъ коего же плътоядьца, ни бѣаше почьрнѣло, яко же обычаи имуть телеса мьртвыхъ, нъ свѣтьло и красьно и цѣло. Ж. Бор. Глеб. (Усп.), 16 в (XII в. ← XI в.). Пшениця и ини плоди не гнияху никогда же, но свѣтли и цѣли быша. Флав. Полон. Иерус., 457 (XVI в. ← нач. XII в.).

|| Не темный, праздничный (об одежде).

И бывъшю дьни праздьничьну, мати его начать велѣти ему облещися въ одежю свѣтьлу на служение. ... И повелѣно бѣ убо блаженууму Феодосию предъстояти и служити, и сего ради поущашети и мати его, да облечеться въ одежю чисту. Ж. Феод. (Усп.), 30 в (XII в. ← ок. 1088 г.). Козьлины бо тому бѣахуть, яко многоцѣньная и свѣтьлая одежа. Там же, 62 а.

|| Богатый, роскошный.

Его же порты свѣтлы, того и рѣчь чистна есть. Пов. об Акире, 87 (XV в. ← XI—XII вв.).

4. Возвышенный, благочестивый; непорочный.

Свѣтла же зѣло молитва не примѣсна мысли земьныихъ. Изб. Св. 1076 г., 50. Иже бо акы солнцю сияющю Мосѣовомъ словесемъ, яже богомъ бѣаху бесѣдована ... како ти имуть инѣмъ свѣтлѣ глаголющемъ, на та словеса свѣтлая възирати. Шест. Ио. екз., 205 об. (1263 г.). Подобае писанье твердо имѣти, а дѣла свѣтла, и равенъ будеши богу, аще не створиши ничтоже недостоино ему. Пчела, 12 (XIV в. ← XIII в.).

5. Радостный, умиленный.

Ликуимъ вѣрьнии радостьно, свѣтьлами душами въспоюще Спаса. Мин. сент., 0129 (1095 г.). И отиде (царь) во град и в дом свой царский свѣтелъ и радостенъ, и вси сущии с нимъ бяху радостни, видящи царя своего радостна. Дан. Пр., 44 (XVI в.).

6. Торжественный, праздничный.

Цесарь Вологеса присла к нему (Титу) слы и вѣнець златъ несуще, зане побѣди июдѣя. Титъ же, приемъ вѣнець, почьсти принесъшая свѣтлою честью. Флав. Полон. Иерус., 443 (XVI в. ← нач. XII в.). Кандаулъ рече: Не мене преже обыимѣте, но преже спаса моего бывшаго жонѣ моеи и благоугодника цѣлуите Антиногена, посолника Александра цесаря. ... И объяша и́ братъ и мати его Кандакия; свѣтла же в полатахъ бысть вечеря. Александр., 92 (XV в. ← XII в.).

| О церковных праздниках.

И бѣ по вься лѣта праздьникъ творя свѣтьлъ святѣи богородици мѣсяця иулия въ 2 дьнь. Ж. Феод. (Усп.), 66 г (XII в. ← ок. 1088 г.). Понеже уже благодатию божиею доидохомъ словъмъ въ свѣтьлыи дьнь праздьника вашего, еже есть явление животворящаго крьста. Явл. честн. креста (Усп.), 88 а (XII в.).

Ср. В. П. Адрианова-Перетц (Очерки поэтического стиля Древней Руси. М. — Л., 1947, с. 35—36): „Противоположение «тьмы и света (дня и ночи), веселого и грустного настроения духа», обобщение «понятия света, как чего-то желанного», черного как признака печали, объясняет, по наблюдениям акад. А. Н. Веселовского, прочные метафорические эпитеты: «черная тоска», в русской и украинской песнях — «белый царь», «білий молодець», «бьел сын», «біла дівка» и т. д.; в сербской народной поэзии все предметы, достойные хвалы, чести, уважения, любви, — «белые»; латышское «белая матушка» (в значении милая), «белые», т. е. счастливые, дни и т. д. (Из истории эпитета. Историческая поэтика. Л., 1940, стр. 76—83, — примеч. В. А. Адриановой-Перетц). Это уподобление «желанного» и высшего качества — свету, «печального» или враждебного — тьме нашло свое выражение уже в метафорических эпитетах Повести временных лет: Владимир «сътворяше праздьник светъл»; «сести на постели светле»; «в оружьи светьле»; «пресветлый клирос», «праздноваша светлый той праздник» и т. п. В Слове о полку Игореве — Игорь «свет светлый», солнце «светлое», но «черная паполома». Ср. в поэтической повести об Азове казаки молятся Иоанну Предтече и Николе: «али мы вас, светов, прогневали ... на вас мы, светов, надеялись ... по твоему, светову, изволению...» (А. Орлов [Исторические и поэтические повести об Азове. Тексты. М., 1906], стр. 112, — примеч. В. П. Адриановой-Перетц); «Светло светлая земля Русская» в «Слове о погибели Русской земли» и в «Житии» Аввакума — «светлая Россия» и т. п.“.
◊ Свѣтлыи — им. пад. ед. ч. м. р.; свѣтлое - им. пад. ед. ч. Ср. р.; свѣтлое — вин. пад. ед. ч. Ср. р.

Словарь-справочник "Слова о полку Игореве": в 6 выпусках / АН СССР. Ин-т рус. лит. (Пушкин. Дом); Ин-т рус. яз; — Л.: Наука. Ленингр. отд-ние, 1965—1984

Смотреть что такое "свѣтлыи" в других словарях:

  • тресвѣтлыи — Тресвѣтлыи, ая, ое (1) 1. Очень яркий (эпитет солнца): Ярославна рано плачетъ въ Путивлѣ на забралѣ, аркучи: Свѣтлое и тресвѣтлое слънце! Всѣмъ тепло и красно еси: чему, господине, простре горячюю свою лучю на ладѣ вои? 39. || В образных и… …   Словарь-справочник "Слово о полку Игореве"

  • богосвѣтлыи — (1*) пр. Исполненный божественного света: Како нынѣ... пасху створисте. и како преидосте въ бл҃гоч(с)тьи ст҃оѥ въскр(с)ниѥ. богосвѣтлаго дне. (ϑεοφωτίστους) ФСт XIV, 56в …   Словарь древнерусского языка (XI-XIV вв.)

  • невѣстоводьць — НЕВѢСТОВОДЬЦ|Ь (3*), А с. Тот, кто ведет невесту: другыи ѥже противувѣща˫а ожесточаньѥ(м). или к низкому схоженьѥ. д҃вы невѣстоводца. (τὸν νυμφαγωγόν) ГБ XIV, 181б; | о Христе: свѣтила свѣ(т) вслѣдьствуѥ(т) пресвѣтлыи и гласа слову и невѣстоводца …   Словарь древнерусского языка (XI-XIV вв.)

  • братъ — Брат братъ (9) 1. Родной по отцу и матери: Игорь ждетъ мила брата Всеволода. И рече ему Буи Туръ Всеволодъ: „Одинъ братъ, одинъ свѣтъ свѣтлыи ты, Игорю! оба есвѣ Святъславличя; сѣдлаи, брате, свои бръзые комони, а мои ти готови, осѣдлани“... 7.… …   Словарь-справочник "Слово о полку Игореве"

  • Буи Туръ — Буй Тур Буи Туръ хвалебный эпитет: могучий; первоначально: рослый, могучий бык (2): И рече ему Буи Туръ Всеволодъ: „Одинъ братъ, одинъ свѣтъ свѣтлыи ты, Игорю!“ 7. Слава Игорю Святъславличю, Буи Туру Всеволоду, Владиміру Игоревичю! 45. См.: туръ …   Словарь-справочник "Слово о полку Игореве"

  • быти — Быть быти (32) 1. Существовать, находиться, пребывать: О Руская земле! Уже за шеломянемъ еси! 10. О Руская землѣ! уже за шеломянемъ еси. 12. Всю нощь съ вечера бусови врани възграяху у Плѣсньска, на болони бѣша дебрьски сани (дебрь Кисаню?)... 23 …   Словарь-справочник "Слово о полку Игореве"

  • Всеволодъ — Всеволод Всеволодъ (11) 1. Всеволод Святославич, князь Трубчевский и Курский, брат Игоря Святославича Новгород Северского: Игорь ждетъ мила брата Всеволода. И рече ему Буи Туръ Всеволодъ: „Одинъ братъ, одинъ свѣтъ свѣтлыи ты, Игорю! оба есвѣ… …   Словарь-справочник "Слово о полку Игореве"

  • и — (88) 1. Соединительный союз. Употребляется для соединения однородных членов предложения или целых предложений: Иже истягну (Игорь) умь крѣпостію своею и поостри сердца своего мужествомъ. 5. Братіе и дружино! луцѣ жъ бы потяту быти, неже полонену… …   Словарь-справочник "Слово о полку Игореве"

  • Игорь — князь Новгород Северский (29): Слово о пълку Игоревѣ, Игоря сына Святъславля, внука Ольгова. 1. Не лѣпо ли ны бяшетъ, братіе, начяти старыми словесы трудныхъ повѣстіи о пълку Игоревѣ, Игоря Святъславлича! 1. Почнемъ же, братіе, повѣсть сію отъ… …   Словарь-справочник "Слово о полку Игореве"

  • обѣ — Оба, обе обѣ и тот (та) и другой ( ая) (3): И рече ему Буи Туръ Всеволодъ: Одинъ братъ, одинъ свѣтъ свѣтлыи ты, Игорю! оба есвѣ Святъславличя. 7. Два солнца помѣркоста, оба багряная стлъпа погасоста, и съ нима молодая мѣсяца, Олегъ и Святъславъ.… …   Словарь-справочник "Слово о полку Игореве"


Поделиться ссылкой на выделенное

Прямая ссылка:
Нажмите правой клавишей мыши и выберите «Копировать ссылку»

We are using cookies for the best presentation of our site. Continuing to use this site, you agree with this.