многъ


многъ
Многий — многъ, -а, -о (1)
1. Многочисленный:

Тѣми тресну земля, и многи страны — Хинова, Литва, Ятвязи, Деремела и Половци сулици своя повръгоша, а главы своя подклониша подъ тыи мечи харалужныи. 32.

Отъ въстока дьньница възидеть събирающи окрьстъ себе ины многы звѣзды, ожидающи солнца правьдьнааго Христа бога. Ж. Феод., 43 (XII в. ← ок. 1088 г.). Избиша же и отрокы многы. Ж. Бор. Глеб. (Сказ. Усп.), 19 (XII в. ← XI в.). Леонъ же яко царь славимъ в Никомидию приде съ многы народы. Хрон. Амарт., 467 (XV в. ← XI в.). 1031: Ярославъ и Мьстиславъ ... повоеваста Лядьскую землю, и многы ляхы приведоста, и раздѣливша я. Пов. врем. лет, 101 (1377 г. ← нач. XII в.). Александръ же, слышавъ от Онисикрата, паче его бысть хотѣлъ видѣти, ими же онъ многы страны побѣдивъ, единъ старець нагъ побѣди Александра. Александр., 116 (XV в. ← XII в.). Великъ звѣрь, а главы не имѣеть; тако и многи полки без добра князя. Сл. Дан. Зат., 19 (нач. XVII в. ← XII в.). 1224: Слышахомъ бо, яко многы страны поплѣниша, Ясы, Обезы, Касогы, и Половьчь безбожьныхъ множьство избиша. Новг. 1 лет., 62 (XIII в.).

|| В знач. существительного.

Шестый же отъ слугъ его именемъ Ратмиръ. Сей бысть пѣшъ. И оступиша его мнози, и отъ многихъ ранъ паде и скончася. Ж. Алекс. Нев., 4—5 (XVI в. ← XIII в.). ... и тако преставився къ богу святитель великыи Игнатии града Смоленьска, яко же в преставленьи его мнози повѣдають о немъ, глаголюще, яко великъ свѣтъ сниде нань съ небесе. Ж. Авр. Смол., 19 (XVI в. ← XIII в.). 1478: В первую бо воину мнози крыяхуся в лесѣх и за водами, а въ сию воину нѣгде скрытися въ лѣсѣх. Псков. 2 лет., 57 (XV в.).

2. Значительный, большой, обильный.

Равьно обаче любите врагы вашя, добро творите, възаимъ даите, ничесоже не чающе, и будеть мьзда ваша мънога. Остр. ев., 92 (1056—1057 гг.). 1158: Въ то же лѣто, по грѣхомъ нашимъ, моръ бысть въ людехъ многъ. Новг. 1 лет., 30 (XIII в.). Присно святыя книгы въ своею руку дьржи, жития ихъ добрая почитаи, да обрящеши многу пользу. Златостр., 46 (XII в.).

3. ● Многъ въ... — сведущий в чем-л.

Максим преподобныи ... грекъ родомъ, мужъ зѣло мудрыи, и не токмо въ риторскомъ искуствѣ многъ, но и философъ искусенъ. Курб. Ист.-2, 47 (XVII в. ← XVI в.).

◊ Многи — им. пад. мн. ч. ж. р.

Словарь-справочник "Слова о полку Игореве": в 6 выпусках / АН СССР. Ин-т рус. лит. (Пушкин. Дом); Ин-т рус. яз; — Л.: Наука. Ленингр. отд-ние, 1965—1984

Смотреть что такое "многъ" в других словарях:

  • народъ — НАРОД|Ъ (286), А с. 1.Народ, люди: и видѣвъ многь народъ въпроси чьто творѧть тѹ. ЖФП XII, 60г; и пришьдъ обрѣтъ народъ многъ. ЧудН ХII, 66в; и пакы не могѹ с тобою бытi ѥдинъ. народъ хощю видѣти. ПрЛ XIII, 14а; ты ѥси наставникъ народомъ. СбЯр… …   Словарь древнерусского языка (XI-XIV вв.)

  • говоръ — Говор говоръ (1) 1. Крики, гомон, шум: Длъго ночь мрькнетъ, заря свѣтъ запала, мъгла поля покрыла, щекотъ славіи успе, говоръ галичь убуди. 10. Лѣпо есть человѣку имѣти паче вьсего жития... ѣдение и питие без говора съ удьржяниемь. Изб. Св.… …   Словарь-справочник "Слово о полку Игореве"

  • мъногыи — (мъногыи4000) пр. 1.Многочисленный, значительный по количеству: съдравьствѹите же мънога лѣ(т). съдрьжѧще порѹчение || свое. ЕвОстр 1056–1057, 294в–г (запись); Да чл҃вкъ ѹбо обѣштѧ сѧ. ˫ако чѧ˫а многа лѣта быти въ пока˫ании (πολυχρονίσαι) Изб… …   Словарь древнерусского языка (XI-XIV вв.)

  • плодъ — ПЛОД|Ъ (455), А с. 1.Часто собир. Плод: распытаи коѥ бо овоште отъ плода познаваѥтсѧ (ἀπὸ καρποῦ) Изб 1076, 69 об.; не порѣжете лозы не до коньца въздрастъша. а плодъ имѹща. СкБГ XII, 14а; смокъвь имѣ нѣкъто насажденѹ въ виноградѣ своѥмь. и… …   Словарь древнерусского языка (XI-XIV вв.)

  • дѣло — Дело дѣло (2) 1. Действие, поступок. Отвѣща имъ Иисусъ: мънога дѣла добра явихъ вамъ отъ отьца моего; за кое дѣло камение на мя мещете? Остр. ев., 37 (1056 1057 гг.). (Святополк) глаголааше бо въ души своеи оканьнѣи: Что сътворю? аще бо до сьде… …   Словарь-справочник "Слово о полку Игореве"

  • послушати — Послушать послушати (1) 1. Прислушаться, напрячь слух, чтобы расслышать: [Свистъ звѣринъ въста, збися дивъ, кличетъ връху древа, велитъ послушати земли незнаемѣ, Влъзѣ, и Поморію, и Посулію, и Сурожу, и Корсуню, и тебѣ, Тьмутораканьскыи блъванъ.… …   Словарь-справочник "Слово о полку Игореве"

  • трудъ — Труд трудъ (1) 1. Скорбь, горе, печаль: Чръпахуть ми синее вино съ трудомь смѣшено, сыпахуть ми тъщими тулы поганыхъ тльковинъ великыи женчюгъ на лоно, и нѣгуютъ мя. 23. Преподобьне отьче, аще бы стълпу вѣщати, не бы мълчалъ глаголати болѣзни и… …   Словарь-справочник "Слово о полку Игореве"

  • ПЕРУН — в древнерусской языческой мифологии высший бог, повелитель грозы и небесных стихий. Особо почитался в княжеской среде. Идолы Перуна были в Киеве и Новгороде, поклонение этому божеству осуществляли возле древних дубов и в дубовых рощах. По… …   Русская история

  • ПЕРКУНАС — [литов. Perkûnas, прус. *Perkun(a)s], Перконс (латыш. Pêrkôns, ср. также литов. perkûnas, «гром», perkûnija, «гроза», perkûnúoti, «греметь», латыш, pçrkôns, «гром», прус. percunis, «гром»), в балтийской мифологии бог грома, молнии, дождя.… …   Энциклопедия мифологии

  • Зографское евангелие — Зографское евангелие. Лист 1. Зографское евангелие (в иностранной литературе обычно именуется Codex Zographensis) неполная глаголическая рукопись четвероевангелия, памятник старославянского языка конца X или начала XI в. Содержит 304… …   Википедия


Поделиться ссылкой на выделенное

Прямая ссылка:
Нажмите правой клавишей мыши и выберите «Копировать ссылку»

We are using cookies for the best presentation of our site. Continuing to use this site, you agree with this.