- сынъ
-
Сын — сынъ (6)1. Лицо мужского пола по отношению к родителям:
Слово о пълку Игоревѣ, Игоря сына Святъславля, внука Ольгова. 1. Тои же звонъ слыша давныи великыи Ярославь, а сынъ Всеволожь Владимиръ по вся утра уши закладаше въ Черниговѣ. 15. Се у Римъ кричатъ подъ саблями Половецкыми, а Володимиръ подъ ранами. Туга и тоска сыну Глѣбову! 27—28. Великыи княже Всеволоде! ... Ты бо можеши посуху живыми шереширы стрѣляти, удалыми сыны Глѣбовы. 29. Единъ же Изяславъ, сынъ Васильковъ, позвони своими острыми мечи о шеломы Литовскыя. 33.
Въ врѣмя оно бѣ нѣкыи цесарь мужь, его же сынъ болѣше въ Каперънаумѣ. Остр. ев., 18 об. (1056—1057 гг.). Она же (мать Феодосия) ... съ гнѣвъмь великымь въпияаше: О нуже старьця сего, яко имыи сына моего и съкрывыи въ пещерѣ не рачить ми его явити. Ж. Феод. (Усп.), 32 в (XII в. ← ок. 1088 г.). 1185: И ти изрядиша полковъ 6: Игоревъ полкъ середѣ, а по праву брата его Всеволожь, а по лѣву Святославль сыновця его, на передѣ ему сынъ Володимѣрь. Ипат. лет., 639 (XV в.). Азъ ... покушаюся писати житие святого князя Александра, сына Ярославля, а внука Всеволожа. Ж. Алекс. Нев. (Б), 159 (XV в. ← XIII в.).
Ср. В. П. Адрианова-Перетц („Сл. о п. Иг.“ и памятники русской литературы XI—XIII веков. Л., 1968, с. 46): „«Генеалогическая» формула, называющая и отца и деда (а иногда и прадеда), известна с XI в. по похвале Владимиру в «Слове» митр. Илариона: «Похвалим ... Владимера, внука стараго Игоря, сына же славнаго Святослава». ... В Киевск. лет. XII в. наименование по отцу и деду (иногда и по прадеду) встречается изредка в сообщении о вокняжении данного князя (Ипат. лет., 1149 г.): «Начало княжения в Киеве князя великаго Дюргя, сына Володимеря Мономаха, внука Всеволожа, правнука Ярославля, пращура великаго Володимера, хрестившаго всю землю Рускую», чаще — в известии о смерти князя: «Преставися Володимир, князь Рязани, сын Святославль, внук Ярославличь» (1162 г.; см. такие же формулы в Ипат. лет. под 1167, 1173, 1175, 1179, 1197, 1288 гг.). Такое полное титулование, однако, применяется гораздо реже, чем наименование севшего на стол или умершего князя только по имени и отчеству»“.|| О птенце-самце.Нынѣ же въстанете и идѣте в лесъ, и принесѣте сыны стерковы, и коиждо свои храните и дондеже възрастут, и научите я перелѣтывати, яко ястребки. Палея толк.-2, 193 об. (1477 г. ← XIII в.).
2. Человек мужского пола как представитель какой-л. страны, земли, народа, племени:Немизѣ кровави брезѣ не бологомъ бяхуть посѣяни, посѣяни костьми Рускихъ сыновъ. 36.
Тако же сии святыи Давыдъ изиде противу супостату дьяволу, и погуби и, и отья поношение от сыновъ рускыхъ. Ж. Бор. Глеб. (Чтен.), 11 (XIV в. ← XI в.). 1015: Бяше отрокъ сь родомь сынъ угърескъ, именемь Георги, его же любляше повелику Борисъ. Пов. врем. лет, 91 (1377 г. ← нач. XII в.). 1177: Господине княже Всеволоде! не ходи безъ удалыхъ новогородцкихъ сыновъ на князя Глѣба Рязанскаго, но збери Новогородци вси, и тако поиди на него. Ник. лет. X, 3 (XVI в.). Се язъ князь Ярославъ Володимѣричь, сгадавъ... съ всѣми новгородъци, потвердихомъ мира старого с посломь Арбудомь, и съ всѣми нѣмьцкыми сыны, и съ гты, и съ всемь латиньскымь языкомь. ГВНП, 55 (1189—1199 гг.). И научивъ ю (Ольгу) патриархь о вѣрѣ, и рече: Блажена еси ты в женахь русьскых, благословити бо тя имуть сынове русьстии. Ж. кн. Ольги, 7 (XIV—XVI вв. ← XIII в.). Уже бѣ тѣ соколѣ и кречеты за Дон перевезлися, и наѣхали рустии сынове и сильную рать татарьскою. Задон. Ист.-1, 543 (кон. XVI — нач. XVII в. ← XIV в.).
∆Из-за гор-то гор высокиих, / Из-за лесушков дремучиих, / Выезжал-то татарской сын, / Татарской сын да по имени Михаило Долгомерович. Онеж. былины Гильф., II, 273. Ой на жь тобѣ ще дѣжочку сыра, / Годуй, годуй козацького сына! Головацк. Галицк. нар. песни, I, 108.|| О человеке как представителе какой-л. среды, выразителе какого-л. воззрения.Любъвь же да имамъ съ всѣми, то бо есть закону коньць, тою бо любъвью сынове богу наре[ч]емъся. Изб. Св. 1076 г., 251. О немь же (Сифе) речено бысть: и внидоша сынове божии къ дщеремъ человѣчьскимъ, сущая от Каина. Хрон. Амарт., 53 (XIII—XIV вв. ← XI в.). Ти не стыдетъ се еретичьстии сынове, елма же безъдушная землѣ ее душь не иматъ вь себѣ, то ту износитъ. Шест. Ио. екз., 181 (1263 г.). Спяще бо нощь спять, и упивающеся нощь упиваються; мы же, сынове дьни суще, да бьдимъ. Пчела, 256 (XIV в. ← XIII в.).
● Сыны земные, сыны мира сего — люди.Аште бо бы слава сего мира приближила ся славѣ небесьнѣи, не бышя сынове мира сего распяли господа славы. Изб. Св. 1076 г., 49. Красьнѣиша добротою суща паче сыновъ земьныхъ, слова прѣбезначальнаго, въплъщьшаго ся, паче ума, Конъдрате, ты провидѣлъ еси. Мин. сент., 0168 (1095 г.).
● Сынъ человѣчь — человек.О семь и къ пророку Иезекию реченое богомь: сыне человѣчь, хлѣбъ с[во]и с печалью да еси. Хрон. Амарт., 244 (XIII—XIV вв. ← XI в.).
3. Младший по возрасту по отношению к старшему.И възьмъ смъкъви и отъкрывъ кошь старьць, и обрете млеко каплюще. Видѣвъ же я старыи человѣкъ рече: О сыну мои, правьдьна человѣка сынъ еси, да того ради не въсхотѣ богъ, да видиши запустѣние града сего. Пов. прор. Иерем. (Усп.), 2 в (XII в.).
|| О племяннике.1155: Юрги же посла посла по сыновця своего по Ростислава Смоленьску, река ему: Сыну, мнѣ с кимъ Рускую землю удержати с тобою, а побѣди сѣмо. Ипат. лет., 479 (XV в.).
4. Второе лицо Троицы.Яко бо отьць въскрѣшаеть мьртвыя и живить, тако же и сынъ, яже хощеть, живить. Остр. ев., 13 об. (1056—1057 гг.). Вѣруи въ отьца и сына и святааго духа, въ троицю нераздѣльну, божьство едино; Отьця не рождена, Сына рожена, а не зъдана, Духа свята ни рождена, ни з[ъ]дана, нъ исходяштя. Изб. Св. 1076 г., 29.
● Сынъ божии, сынъ человѣчь (человѣчьскыи) — о Иисусе Христе.Дѣлаите не брашьно гыбнущее, нъ брашьно прѣбывающее въ животъ вѣчьныи, иже сынъ чловѣчьскыи дасть вамъ. Остр. ев., 17 (1056—1057 гг.). Егда узрять знамение сына человѣча на небеси, и тогда увидять вся колѣна си, во ньже прободоша. Хрон. Амарт., 212 (XIII—XIV вв. ← XI в.). У лѣта нароженья сына божья тисяча и триста девяносто осмого лѣта. Зап. Луц. еп. Ио. 1398 г. Акты Зап. Рос., 1, 27.
5. Младший по общественному положению, вассал (например, удельный князь по отношению к великому князю Киевскому).1151: Се же Изяславъ, аче и двоича ступилъ слова своего, се же нынѣ добывъ Киева, и поклонилъ ми ся, и честь на мнѣ положилъ, и в Киевѣ мя посадилъ (Вячеслава) и отьцемь мя назвалъ, а яз его сыномъ. Ипат. лет., 430 (XV в.). 1185: Святослав же то слышавъ и вельми воздохнувъ, утеръ слезъ своих, и рече: О люба моя братья и сыновѣ и мужѣ землѣ Рускоѣ, далъ ми Богъ притомити поганыя. Там же, 645.
|| Младшее по чину духовное лицо по отношению к старшему духовному лицу; мирянин по отношению к духовному лицу.1156: И ту показа ми (епископу Нифонту) отьца Федосья (так!). И шедъ поклонихся ему, и въставъ нача благословляти мя, ... и рече ми: Добрѣ приде, брате, сыну Нифонте, отселѣ будеши с нами неразлучно. Ипат. лет., 483 (XV в.). 1470: Филипъ, митрополитъ всея Руси, вас, своих сыновѣи, всь Псков, благословляет. Псков. 3 лет., 168 (XVI в.).
● Сынъ духовный — исповедующийся по отношению к своему духовнику.Бысть сему блаженому Онисифору сынъ духовный, черноризець нѣкто: другъ по любви, иже не истинною подражаше житие того святаго. Патер. Печ. (Абр.), 104 (XV в. ← XIII в.).
● Сынъ крестьныи — крестник.1341: Тои же зимы приихалъ Михаилъ княжичь Олександрович со Тьфѣри в Новъгород ко владыцѣ, сынъ хрестьныи, грамотѣ учится. Новг. 1 лет. (Комис.), 354 (XV в.).
◊ Сынъ — им. пад. ед. ч.; сына — род. пад. ед. ч.; сыну — дат. пад. ед. ч.; сыновъ — род. пад. мн. ч.; сыны — твор. пад. мн. ч.
Б. Л. Богородского, Д. С. Лихачева, О. В. Творогова; В. Л. Виноградова. Словарь-справочник "Слова о полку Игореве": в 6 выпусках / АН СССР. Ин-т рус. лит. (Пушкин. Дом); Ин-т рус. яз; — Л.: Наука. Ленингр. отд-ние, 1965—1984