- славии
-
Славии — соловей (1)
Ти да быша сѣдѣлы птица пѣснивы по вьршью дубьному: славие и ластовиця, и щюрове, ти да быша въ единъ гласъ своя жьрла устроили, поюще. Златостр., 93 (XII в.). По семь затвориша ю (Агафоклию) въ тьмьници, и гладомь умориша ю; птица же, глаголемыи славии, овощь събирая приношаше еи въ тьмничю и кормяше ю. Лобк. прол., 18 (1262 г.). Егда сьлышимъ пѣснивые птице различними гласы поюще пѣсни красные: славие же поюще, косы же, и сое, ивлъгы, и жлъны, щуры же, и изокы, ластовице же, и сковраньце, и ины птице еже бечисмене, симь е глумимъ славеще творца. Шест. Ио. екз. (пролог), 5—5 об. (1263 г.). Человѣку ловцю, иже лепъ творя в быльи ловяше птиця, и ухвативъ едину от премалыхъ птиць, юже нарицяють славии, приим же ножъ, хотя заклати и снѣсти, и вданъ бысть славьеви гласъ человѣчьскъ, и рече к ловцю. Ж. Варл. Иос., 42 (XIV—XV вв.). Славии птица, что бы еси выщекотала сиа два брата, два сына Вольярдовы, Андрѣя Половетцаго, Дмитриа Бряньскаго. Задон. К-Б, 549 (XV в. ← XIV в.).
Образно:О Бояне, соловію стараго времени! а бы ты сіа плъкы ущекоталъ, скача, славію, по мыслену древу, летая умомъ подъ облакы. 6.
В сравнениях.Блаженне отче Авраамие, яко славии мудре сладкоглаголивъ, яко ластовица многогласна. Служба Авр. Смол., 115 (XVI в. ← XIII в.). Отлетѣша бо от насъ, яко щурове доброгласнии, яко славие великогласнии. Просв. Иос., 43 (XVI в. ← кон. XV — нач. XVI в.). Яко ластовица и славий доброгласный. Надгр. сл. Иос. Вол., 167 (XVI в.). Толкователи извѣстнии ... сице радостновѣщателно вселеннѣй воспѣша, яко славии и щуровѣ возвысився под небеса, вселеную и не населѣнную яко сопѣлию огласиша и таковою свѣтлою свирѣлию всю еретическую сипоту отъ вѣрныхъ душь отгнаша. Евфр. Отраз. пис., 1 (1691 г.).
Ср. В. Н. Перетц („Сл. о п. Іг.“. У Київі, 1926, с. 147): „Свідоме порівняння до соловейка подибуемо в перекладній ораторьскій літературі: «Славію нѣкоему велегласну подобя наше слово» — читаємо в сл. на Рожд. Предтечи и Крестителя Иоанна, 24 липня, Сборн. О. Ист. и Др. Р. № 321, XVI—XVII в., арк. 406 ... «О славию (в пр. соловию) пѣснивый» — читаємо в службі Кост. Філософові, Срезн. Свед. и зам. XXVIII, с. 71—78“. В. П. Адрианова-Перетц („Сл. о п. Иг.“ и памятники русской литературы XI—XIII веков. Л., 1968, с. 58): „В русской литературе с XI в. был знаком эпитет «соловей» именно в приложении к поэту: в Минее служебной по русскому списку 1096 г. известный византийский поэт Феофан, автор церковных песнопений, именуется «соловий добрепесньны» (октябрь, с. 82). Так уточняется общее сравнение «поющих песнь», славящих «господа» «церковных чинов» с «доброгласьными птицами», какое дает Кирилл Туровский в «Слове на антипасху»: «Ныне вся доброгласьныя птиця церковных ликов гнездяще веселятся, иже суть церковнии чини .. и свою каждо поюще песнь, славят господа»“.◊ Славію — зват. пад. ед. ч.Ср. : соловей.
Б. Л. Богородского, Д. С. Лихачева, О. В. Творогова; В. Л. Виноградова. Словарь-справочник "Слова о полку Игореве": в 6 выпусках / АН СССР. Ин-т рус. лит. (Пушкин. Дом); Ин-т рус. яз; — Л.: Наука. Ленингр. отд-ние, 1965—1984