- кость
-
Кость (3)1. Только мн. ч. Останки умерших (о людях и животных):
Игорь къ Дону вои ведетъ! Уже бо бѣды его пасетъ птиць по дубію; влъци грозу въсрожатъ по яругамъ; орли клектомъ на кости звѣри зовутъ. 9. Чръна земля подъ копыты костьми была посѣяна, а кровію польяна. 17—18. Немизѣ кровави брезѣ не бологомъ бяхуть посѣяни, посѣяни костьми Рускихъ сыновъ. 36.
Достославныи пророкъ преставивъся и погребенъ бысть въ гробѣ, во тъ же гробъ инопоясци моавитане мертвеца погребоша; и къ костемь блаженаго пророка приближьшюся ему, абье въста. Хрон. Амарт., 183 (XIII—XIV вв. ← XI в.). Выгребоша 2 князя, Ярополка и Ольга, сына Святославля, и крестиша кости ею. Пов. врем. лет, 104 (1377 г. ← нач. XII в.). Александръ же, видѣвъ чюдно обличие и кости многы человѣкъ от злы смръти съкрушены лежаща окръстъ его (коня), отгнавъ стража, отверзе кущю, и емъ же его за гриву, укроти его. Александр., 20 (XV в. ← XII в.). Сего цѣща и въ Езекиили въскрещ[е]ние сице творить: проричетъ мертвыимъ костемъ, быше тѣлеса, глагола: Духъ да придетъ от четырь вѣтръ, и вниди въ мертвые сие, и да оживутъ. Шест. Ио. екз., 242 об. (1263 г.). 1288: Стрыи твои Данило король, а мой отьць, лежить в Холмѣ у святѣи богородици, и сыновѣ его, братиа моа и твоа Романъ и Шварно, и всихъ кости туто лежать. Ипат. лет., 912—913 (XV в.). Грянуша копия харалужныя, мечи булатныя ... Тогда поля костьми насѣяны, кровьми полиано. Задон. К-Б, 549 (XV в. ← XIV в.). А уже беды их пловуще птица их крилати под облакы летають, ворони грають, а галицы своею рѣчью говорять, орлы крылатии въсплещут, а волци грозно воюють, а лисицы на кости брешут. Задон. Ист.-1, 542 (кон. XVI — нач. XVII в. ← XIV в.). Отца и матерь велми чтите ... тогда бо сынъ свободь, егда кости родителю спрячетъ. Измар., 240 об. (XVI в. ← XIV—XV вв.). Тѣм же умроша евреистии людие богови, и мертвы быша кости, ни единаго подвижно къ благу сътворяюще. ВМЧ, окт. 4—18, 1375 (XVI в.).
∆ Лѣпше було та шобы меня звѣры розшарпали. / На що ’сь мене, моя мати, въ калину не внесла, / Шобы була мои кости пташина рознесла? Головацк. Галицк. нар. песни 1, 311. А витер буйный у-в-отвит просвыстыть: / Ой лежав козак убытый / Та у поли пид рокытою / Та побачыв я, що вин на чужий сторони, / Та й прынис козаковы кости у край ридный! Метлин. Народ. южнорус. песни, 452. Ня правда твыя, маёрчик! / Ты сошлеш нас в чужу страну, / Што не кыму и костей прикыпать, / Што не кыму прикукувати. / Прикыпаить кости серый вовчища, / Прикукуить сера зязюля. Шейн. Белор. сб., I, 1, 472.● Пасти (лечи) (костьми) костью — умереть на поле битвы.971: И рече Святославъ: ... да не посрамимъ землѣ Рускиѣ, но ляжемъ костьми, мертвыи бо срама не имамъ. Пов. врем. лет, 50 (1377 г. ← нач. XII в.). 1224: Ту же и бродници съ татары быша, и воевода Плоскына, и тъ оканьныи воевода цѣловавъ крестъ честьныи къ Мьстиславу и къ обѣма князема, око ихъ не избити, нъ пустити ихъ на искупъ, и сълга оканьныи: прѣда ихъ, извязавъ, татаромъ; а городъ възяшь, и люди исѣкоша, и ту костью падоша. Новг. 1 лет., 63 (XIII в.). 1234: И ту ся съ безбожными оканьною Литвою; ... и отъяша (новгородцы) у нихъ конь 300 и съ товаромь ихъ, а сами побѣгоша на лесъ, пометавъше оружия, и щиты, и сови, и все от себе; а инии ту костью падоша. Там же, 73 (XIII в.).
● Стати (стояти) на костехъ — стать победителем на поле битвы, оставить за собой поле битвы, выиграть сражение.1268: И хотѣша новгородци на нихъ (немцев) ударити, но инии рекоша: „Уже есть велми к ночи, еда како смятемся и побиемся сами“; и тако сташа близъ противу собѣ, ожидающе свѣта. Они же оканьнии крестопреступници, не дождавъше свѣта, побѣгоша. Новгородци же стояша на костехъ 3 дни, и приѣхаша в Новъгородъ, привезоша братию свою избьеныхъ. Новг. 1 лет., 87 (XIV в.). 1411: Тое же зимы бысть бои князю Петру Дмитреевичю Московьскому съ князми Новогородскыми на Лысковѣ, сташа же на костехъ князи Новогородьскыи Нижняго Новагорода. Рог. лет., 186 (XV в.). Сталъ князь великыи с своим братомъ княземъ Владимеромъ Ондрѣевичемъ и с своими воеводами на костехъ. Задон. Ист.-1, 545 (кон. XVI — нач. XVII в. ← XIV в.). Воеводы ...ставше на костѣхъ, вострубиша благодарение богу и пречистой его матери приносяще, яко видѣша вся воя своя здравы. Стп. кн., 539 (XVI в.).
2. Составная часть скелета, костяка.Осяжите мя и видите, яко духъ плъти и кости не имаать, яко же мя видите имуща. Остр. ев., 44—44 об. (1056—1057 гг.). Человѣкоугождения бѣгаи, зане богъ расыпа кости человѣкоугодьникъ. Изб. Св. 1076 г., 107. Чадо, не будь жестокъ, яко же кость человѣча. Пов. об Акире, 23 (XV в. ← XI—XII вв.). И аще кто умряше ... мертвеца сожьжаху, и посемь собравше кости вложаху в судину малу, и поставляху на столпѣ на путех. Пов. врем. лет, 15 (1377 г. ← нач. XII в.). Отвѣщавъ же дияволъ рече господеви: Кожю за кожю и вься елико имать человѣкъ дасть за душу свою. Не до сего же, нъ посълавъ руку свою и коснися костьхъ его и плъти его, аще не въ лице тя благословить. Чт. и пам. Иова, 122 (XII в.). А ин, прорѣзав лысты, обнаживъ кости голенеи своих, кажетъ цареви своему. Посл. Дан. Заточ., 71 (XVII в. ← XIII в.). Излѣзшима има ис корабля, видѣ Арестъ требникъ стоящь поприщю двою от моря и мертвъ человѣкъ помѣтаны кости. Хрон. Малалы, V, 32 (XV в. ← XIII в.).
∆ Были бы кости, а на костях мясо будетъ. Послов. Сим., 80. Самко Мушкет думае, гадае, словами промовляе: / — А що, як наше козачество, мов у пекли, Ляхи спалять, / Да з наших козацьких костей пир собѣ на похмѣлья зварять! Максим. Нар. укр. песни, 1, 28. Бодай же вы, орлы, сього не диждалы, / Щоб вы моим тилом та мене й помыналы, / Мои жовты кости по тернах ховалы. Метлин. Народ. южнорус. песни, 447.3. Только мн. ч. О частях тела, о всем теле человека.И бишася чересъ дьнь вьсь и уже къ вечеру одолѣ Ярославъ. А сь оканьныи и Святопълкъ побѣже, и нападе на нь бѣсъ, и раслабѣша кости его, яко не мощи ни на кони сѣдѣти, и несяхуть его на носилѣхъ. Ж. Бор. Глеб. (Сказ. Усп.), 23 (XII в. ← XI в.). Или яко же се съ вьрха горы вода текущи своимь путьмь, и ображающи ся о каменице, шюмъ творить сладъкъ, яко же и человѣчьскамъ костьмъ раслабитися, послушающемъ сласти тоя, и на сънъ ся очима устрьмити. Златостр., 93—94 (XII в.). Молеве, княжи, ризы ѣдять, а печаль человѣка; печалну бо мужу засышють кости. Сл. Дан. Зат., 13 (нач. XVII в. ← XII в.). Инъ пророкъ вопиет глаголя: Господи, услышах слухъ твои и убояхся, внидет трепетъ в кости моа. Измар., 289 (XVI в. ← XIV—XV вв.).
4. Порода, племя.Рцѣте тако старцом июдинам, глаголюще: Почто быти послѣднии, да не възвратисте царя в дом свои. Братья моа есте, и кости моя есте, и плоть моя вы есте. Библ. Генн. 2 Цар. XIX, 11—12 (1499 г.). Родъ татарескъ кость не няша; что се есть намъ за племя. Жит. Петр. Берк. Срезн. Матер., I, 1297 (XV—XVI вв.).
5. Вид дани, принятой пошлины.Ненадобѣ имъ моя дань никоторая, ни писчая бѣлка, ни ямъ ... ни восмничье, ни кости, ни иная никоторая пошлина. Гр. ук. о кр., 73 (1434—1447 гг.).
6. Косточка (в плоде, ягоде).От кости до скорлупы. Чис. IV, 4. Срезн. Матер. I, 1297 (XIV в.).
7. Мера земли.С Купцова с полполчети сохи взята полоненичных денег 20 алтынъ, а не взята на них 8 алтынъ з денгою, потому што с ними в кости сынъ боярской Михайло Елчанинов написан. Прих.-расх. кн. Волокол. № 4, 192 (1581—1582 гг.). Списана ихъ вотчина Спаского монастыря съ вотчиною въ одной кости. Арх. Строева I, 528 (1582 г.).
◊ Кости — вин. пад. мн. ч.; костьми — твор. пад. мн. ч.
Б. Л. Богородского, Д. С. Лихачева, О. В. Творогова; В. Л. Виноградова. Словарь-справочник "Слова о полку Игореве": в 6 выпусках / АН СССР. Ин-т рус. лит. (Пушкин. Дом); Ин-т рус. яз; — Л.: Наука. Ленингр. отд-ние, 1965—1984