имѣти


имѣти
Иметь — имѣти (1)
1. Обладать, располагать, владеть чем-, кем-л.:

Не тако ли, рече, рѣка Стугна; худу струю имѣя, пожръши чужи ручьи и стругы, ростре на кусту, уношу князю Ростиславу затвори Днѣпрь, темнѣ березѣ плачется мати Ростиславля по уноши князи Ростиславѣ. 42.

И аште чьто имѣеши въ дому своемь, потребьно же онѣмь (монастырям), донеси имъ. Изб. Св. 1076 г., 14 об. Умъ чистъ имѣвъ [и] свѣтьло и чисто ты сьрдце сътяжавъ си, въплъщенаго бога видѣлъ еси и непостижимаго разумъмь. Мин. окт., 59 (1096 г.). Володимиръ имѣяше сыновъ 12 не отъ единоя жены, нъ отъ раснъ матеръ ихъ. Ж. Бор. Глеб. (Сказ. Усп.), 12 (XII в. ← XI в.). И бысть видѣти плачь и рыдание въ Иерусалимѣ, аще бо кто хлѣбъ имѣлъ, тъи бѣ яко не имѣлъ, да аще богатъ, тои акы нищь. Флав. Полон. Иерус., 197—198 (XVI в. ← нач. XII в.). Нѣкто философь имѣяше ученика два, единого тупа, но книголюбьца, а другаго хытра, но лѣнива. Пчела, 170 (XIV в. ← XIII в.). Рече ему князь Дмитреи Иванович: Брате князь Владимере Ондрѣевич, ...дружина нам свѣдома, имѣемъ под собою боръзыя комони, а на себѣ золоченыя доспѣхы. Задон. Ист.-1, 543 (кон. XVI — нач. XVII в. ← XIV в.).

2. Держать.

И облачаашеся (Нектонав) въ одежду пророческую, имѣяше въ руцѣ своеи палицю евелову, и ставъ, призываше мнимыя богы своя, влъхвуя. Александр., 6 (XV в. ← XII в.).

|| Направлять, держать в каком-л. состоянии.

Буди пониженъ главою, высокъ же умъмь, очи имѣя въ земли, умьнѣи же въ небеси. Изб. Св. 1076 г., 8. Бъдрѣ очи къ богу имѣя, Сарвиле, сьрдца своего бръвию тьрьпяше избодения, обличая супостата, безбожьною нощию одьрьжима. Мин. окт., 206 (1096 г.). Ино достоит всякому человѣку людей держати по промыслу и по обиходу ... и въ добрѣ наказании ихъ имѣти. Дм., 84 (XVI в.).

3. Считать кем-л., принимать, почитать за кого-л.

Не буди ми възяти рукы на брата своего и еще же и на старѣиша мене: его же быхъ имѣлъ акы отьца. Ж. Бор. Глеб. (Сказ. Усп.), 15—16 (XII в. ← XI в.). Архелаеви же болми кличющю, яко всякому иному, ему же велиши, обрачю ю, поне же не хочю разлучити свадбы с тобою и скуплениа. Александра же небрегу зятем имѣти. Флав. Полон. Иерус., 218 (XVI в. ← нач. XII в.). И потомъ стануть вси селяне, вопиюще на осподаря мелници, яко обчее мѣсто за свое имѣеть. Кн. законн., 60 (XV в. ← XII—XIII вв.). Аще кто съгрѣшить предъ тобою, не имѣи себе грѣшнѣиша его. Прол. БАН XIII в., 15.

4. В сочетании с вин. пад. существительного обозначает действие по значению этого существительного.

Лѣпо есть человѣку имѣти паче вьсего жития... Прѣдъ старьца мълчяние, прѣдъ мудрыми послушяние, съ тъчьныими любъвь имѣти. Изб. Св. 1076 г., 101 об. — 102. Имѣя дрьзновение прѣисплънено своихъ словесъ чьстьныхъ, несловесьнуму повелению небрѣглъ еси, богодъхновене, и радуя ся, блажене, страдалъ еси. Мин. нояб., 330 (1097 г.). Святопълкъ ... призъва Путьшю и вышегородьскыѣ мужѣ и рече имъ: Повѣдите ми по истинѣ, приязньство имѣете ли къ мнѣ? Ж. Бор. Глеб. (Сказ. Усп.), 15 (XII в. ← XI в.). Онъ же отвръзъ неложнаа своа уста и нача поучати его о благочестии (Феодосий князя Святослава), како хранити православие и печаль имѣти о святыхъ церквахъ. Патер. Печ., 53 (XV в. ← XIII в.).

Имѣя — прич. действ. наст. вр. м. р. им. пад. ед. ч.

Словарь-справочник "Слова о полку Игореве": в 6 выпусках / АН СССР. Ин-т рус. лит. (Пушкин. Дом); Ин-т рус. яз; — Л.: Наука. Ленингр. отд-ние, 1965—1984


Поделиться ссылкой на выделенное

Прямая ссылка:
Нажмите правой клавишей мыши и выберите «Копировать ссылку»

We are using cookies for the best presentation of our site. Continuing to use this site, you agree with this.