та


та
Тыи, тъ, тъи, тои; та, то (18)
1. Указат. местоим. а) Указывает на одно из сопоставимых лиц (или на один из сопоставимых предметов):

Усобица княземъ на поганыя погыбе, рекоста бо братъ брату: се мое, а то мое же; и начяша князи про малое «се великое» млъвити, а сами на себѣ крамолу ковати. 19.

Како зълыи онъ и без бога властелинъ онъ, како славьнѣ умьре. А с[ь] славьныи святыи духовь (так!), и таку съмрьть приятъ горьку... И рече (ангел) к нему: Тъ властилинъ вьсь зълъ сы, имяше едино дѣло добро. Изб. Св. 1076 г., 130—130 об. 1269: Того же лѣта приѣха князь Ярославъ в Новъгородъ, и нача жалити ...на Жирослава Давыдовича и на Михаила Мишинича и на Юрья Сбыславича, хотя ихъ лишити волости. Новгородци же сташа за них; князь же хотѣ из города ѣхати. Новгородци же кланяхуся ему: Княже, тѣмъ гнѣва отдаи, а от нас не ѣзди. Новг. 1 лет., 87—88 (XIV в.).

б) Указывает на более отдаленное время (событие, явление):

То было въ ты рати и въ ты плъкы, а сицеи рати не слышано! 17.

Исполчившимся в ты дьни июдѣом издалеча стрѣляющим, нѣкто Логин, конникь от римскаго полка, въеха въ июдѣю и разби полкъ. Флав. Полон. Иерус., 378 (XVI в. ← нач. XII в.). 1145: А вода бы больши третьяго лѣта на ту осень; а на зиму не бысть снѣга велика, ни ясна дни, и до марта. Новг. 1 лет., 27 (XIII в.). 1185: Бысть же свѣтающе недѣлѣ, возмятошася ковуеве в полку, побѣгоша. Игорь же бяшеть в то время на конѣ, зане раненъ бяше. Ипат. лет., 641—642. (XV в.). И некий от велмож резанских имянем Еупатий Коловрат в то время был в Чернигове со князем Ингварем Ингоревичем. Пов. разор. Ряз., 13 (XVI в. ← XIV в.). А в ты дни болѣзнь крестияном от великаго Ярослава и до Володимера. Сл. пог. (Б), 155 (XV в. ← XIII в.). Во дни бо ты почаша сынове Хамове озлобляти сыны Израилевы. Лож. и отр. кн., 39 (XV в.).

в) Указывает на лицо, предмет, явление, уже названные в предшествующем повествовании или не названные, но каким-л. образом известные:

Не лѣпо ли ны бяшетъ, братіе, начяти старыми словесы трудныхъ повѣстіи о пълку Игоревѣ, Игоря Святъславлича! Начати же ся тъи пѣсни по былинамь сего времени, а не по замышленію Бояню. 1—2. Пѣти было пѣснѣ Игореви, того внуку. 6. Были плъци Олговы, Ольга Святьславличя. Тъи бо Олегъ мечемъ крамолу коваше, и стрѣлы по земли сѣяше. 14—15. [Жены Рускія въсплакашась, аркучи: «Уже намъ своихъ милыхъ ладъ ни мыслію смыслити, ни думою сдумати, ни очима съглядати, а злата и сребра ни мало того потрепати». 20.] Тіи бо два храбрая Святъславлича, Игорь и Всеволодъ, уже лжу убудиста. 21. А уже не вижду власти сильнаго, и богатаго, и многовои брата моего Ярослава, съ Черниговьскими былями, съ Могуты, и съ Татраны... Тіи бо бес щитовь съ засапожникы кликомъ плъкы побѣждаютъ, звонячи въ прадѣднюю славу. 26—27. [Суть бо У ваю желѣзныи паворзи подъ шеломы Латинскими. Тѣми трѣсну земля, и многи страны — Хинова, Литва, Ятвязи, Деремела и Половци сулици своя повръгоша. 31—32.] На седьмомъ вѣцѣ Трояни връже Всеславъ жребіи о дѣвицю себѣ любу. Тъи клюками подпръ ся о кони и скочи къ граду Кыеву. 35. А самъ (Всеслав) въ ночь влъкомъ рыскаше изъ Кыева... Тому въ Полотьскѣ позвониша заутренюю рано у святыя Софеи въ колоколы. 36. Аще и вѣща душа въ дръзѣ тѣлѣ, нъ часто бѣды страдаше. Тому вѣщеи Боянъ и пръвое припѣвку, смысленыи, рече, 36—37. О! стонати Рускои земли, помянувше пръвую годину, и пръвыхъ князеи! Того стараго Владиміра нельзѣ бѣ пригвоздити къ горамъ Кіевьскымъ. 37.

Многашьды бо съгрѣшаюштааго и не кауштаагося въвьржети и богъ въ напасти и въ скърби, и тѣми напастьми придеть на покаяние. Изб. Св. 1073 г. (Бод.), 157. Есть одино бервно дубово, и на томъ бервнѣ 12 соснѣ по 30 колесъ. Пов. об Акире, 197 (XV в. ← XI—XII вв.). ...устроивъ (Ирод) бо ларце, сирѣч въ скринях, възложивъ лучьшая мужа, и свеси уже по пещерамъ. И тии мужи, иже на ларцех, кладяху огнь въ устии пещерамъ. И тѣмь дымомъ издыхахуть. Флав. Полон. Иерус., 193—194 (XVI в. ← нач. XII в.). 1091: Игуменъ и черноризцы съвѣтъ створше, рѣша: Не добро есть лежати отцю нашему Феодосьеви кромѣ манастыря и церкве своея, понеже той есть основалъ церковь и черноризци совокупилъ. Пов. врем. лет, 138 (1377 г. ← нач. XII в.). Они же, не послушавше молениа царева Дарьева, начяша его убивати. Дарии же Виса рукою убо лѣвою на землю повергъ и лѣвою ногою стояше на немъ. ...Тии же нечестивии, уже не могуще его убити, съпроста боряхуся с нимъ: бѣ бо силенъ. Александр., 69 (XV в. ← XII в.). И плакашеся весь град на мног час. И егда отдохнув от великаго того плача и рыдания, и начаша совокупляти воинство свое. Пов. разор. Ряз., 10 (XVI в. ← XIV в.). Первѣе всѣхъ вшедъ восхвалимь вѣщаго го (так!) Бояна в городѣ в Киевѣ, гораздо гудца. Тои бо вѣщии Боянъ воскладая свои златыя персты на живыя струны. Задон. К-Б, 548 (XV в. ← XIV в.).

г) Указывает в главном предложении на лицо или предмет, который обозначается относительным словом в придаточном:

Тогда пущашеть (Боян) і̃ соколовь на стадо лебедѣи: которыи дотечаше, та преди пѣснѣ пояше старому Ярославу, храброму Мстиславу. 3.

Подъ властиу есмъ дияволеу: имь же бо кто побѣждяемъ есть, тому же е и порабощенъ. Изб. Св. 1073 г. (Бод.), 76. И вънесъше (тела Бориса и Глеба) въ ту храмину, яже бяше поставлена на мѣстѣ погорѣвъшия цьркъве. Ж. Бор. Глеб. (Усп.), 19 в (XII в. ← XI в.). Иже свѣта не приемлеть мужь, то с тѣмъ на путь не ходи. Пов. об Акире, 29 (XV в. ← XI—XII вв.). И бысть видѣти плачь и рыдание въ Иерусалимѣ, аще бо кто хлѣбъ имѣлъ, тъи бѣ яко не имѣлъ, да аще богатъ, тои акы нищь. Флав. Полон. Иерус., 197—198 (XVI в. ← нач. XII в.). 1118: И разгнѣвася (Владимир) на ты, оже то грабили Даньслава и Ноздрьчю, и на сочьскаго на Ставра, и затоци я вся. Новг. 1 лет., 21 (XIII в.). Аще узриши въ житиискыхъ вещехъ кого помагающа ти ...то противу тому идеши с любовью. Пчела, 77 (XIV в. ← XIII в.).

д) В форме Ср. р. то указывает на содержание предыдущего текста:

Тогда при Олзѣ Гориславличи сѣяшется и растяшеть усобицами; погыбашеть жизнь Даждь-Божа внука; въ княжихъ крамолахъ вѣци человѣкомь скратишась. Тогда по Рускои земли рѣтко ратаевѣ кикахуть...То было въ ты рати и въ ты плъкы, а сицеи рати не слышано! 16—17.

Яко обрѣтохъ недостоинъ сы такъ даръ, еже ми ся поучяти словесьмъ твоимъ дьнь и ношть. То мы, братия, поразумѣимъ и послушаимъ разумьныма ушима. Изб. Св. 1076 г., 3 об. Возмуть на ся (новгородцы) прутье младое, и бьють ся сами, и того ся добьють, едва слѣзуть лѣ живи, и облѣются водою студеною, и тако ожиуть. И то творять по вся дни, не мучими никим же, но сами ся мучать. Пов. врем. лет, 12 (1377 г. ← нач. XII в.). Первое, бога дѣля и душа своея, страхъ имѣйте божий в сердци своемь и милостыню творя неоскудну, то бо есть начатокъ всякому добру. Поуч. Вл. Моном., 153 (1377 г. ← нач. XII в.). А самъ (Амир) собра войска много, и собра богатества и верблюды со всей [земли] и наполни на нихъ драгаго злата аравитцкаго и камения драгаго многоцѣнного. Видѣвъ же то срацыняне, яко на рать не ходятъ тако, а не глаголаше ему ничего. Девг. Д., 155 (XVII—XVIII вв. ← XII—XIII вв.). От моря до Болгаръ, от Болгарь до Буртасъ, от Буртасъ до Чермисъ, от Чермисъ до Моръдви — то все покорено было богомъ крестияньскому языку поганьскыя страны: великому князю Всеволоду. Сл. пог. (Б), 154 (XV в. ← XIII в.).

|| Следующее, вот что.

1149: Ростиславъ же ему то отвѣча: Брате и отьце, ако ни в умѣ своемъ, ни на сердци ми того не было. Ипат. лет., 373 (XV в.).

2. Определит. местоим. С частицей «же» или без нее указывает на соответствие, тождество предыдущему или кому-л., чему-л. известному — именно он, не другой, этот же самый:

Ступаетъ (Олег Святославич) въ златъ стремень въ градѣ Тьмутороканѣ. Тои же звонъ слыша давныи великыи Ярославь. 15.

Вышьн[ии] граждяне рѣкы и съсудъ своихъ не наплъняють ли ...до избытъка череплють, а нижьними не пекуть ся: та же бо рѣка минуеть я. Изб. Св. 1076 г., 16 об. — 17. И се же пакы инъ боляринъ того же христолюбьця, идыи нѣколи съ князьмь своимь христолюбьцьмь на ратьныя. Ж. Феод. (Усп.), 47 в—г (XII в. ← ок. 1088 г.). В тои же дьнь в тои же час от божественых промыслъ, яко назнамены, убиваху кесаряне живущих в них июдѣя. Флав. Полон. Иерус., 281 (XVI в. ← нач. XII в.). 1071: Онъ же (кудесник) по обычаю своему нача призывати бѣсы в храмину свою. Новгородцю же сѣдящю на порозѣ тоя же храмины, кудесникъ же лежаше оцепѣвъ, и шибе имъ бѣсъ. Пов. врем. лет, 119 (1377 г. ← нач. XII в.). 1185: Тоѣ же веснѣ князь Святославъ после Романа Нездиловича с Берендици на поганѣѣ Половцѣ... Тогда же Святославъ князь иде въ Вятичѣ Корачеву орудѣи дѣля своихъ. В то же время Святославичь Игорь внукъ Олговъ поѣха из Новагорода мѣсяца априля въ 23 дьнь во вторникъ. Ипат. лет., 637 (XV в.). В то же время бѣ царь силенъ на Въсточнѣй странѣ... Тъй же царь, слышавъ Александра тако славна и храбра, посла к нему послы. Ж. Алекс. Нев. (Б), 173—174 (XV в. ← XIII в.).

| В знач. сущ.

Яко подобаеть и по съмьрти даяти милостыню и посълати съ вѣрьныимь своя: да аще грѣшънъ будеть мьртыи (так!), грѣхы его расыплеши; аще ли е правьдьникъ, прибытъкъ будеть мьздѣ и въздаянию. И пакы тъ же въ друзѣмь словеси сътворьшиимъ пользу милостыни реку. Изб. Св. 1076 г., 246—246 об. 907: И заповѣда Олег ...даяти уклады на рускыа грады: первое на Киевъ, та же на Чернигов, на Переаславль, на Полтѣскъ, на Ростов, на Любечь и на прочаа городы. Пов. врем. лет (Радз.), 24 (XV в. ← нач. XII в.). 945: И аще створить то же грьчинъ русину, да прииметь ту же казнь, яко же приялъ еси и онъ. Пов. врем. лет, 36 (1377 г. ← нач. XII в.).

|| Такой же, похожий, подобный:

Съ тоя же Каялы Святоплъкъ полелѣя отца своего междю Угорьскими иноходьцы ко святѣи Софіи къ Кыеву. 16.

И рек[о]х ему тако: Повели тивуномъ своимъ, да вынесетъ уже тѣм же лицемъ ис полаты, да и азъ в того же образ совью. Пов. об Акире, 199 (XV в. ← XI—XII вв.).

3. Употребляется в составе устойчивых сочетаний, ● Ни мало того — совсем не (?):

[Жены Рускія въсплакашась, аркучи: Уже намъ своихъ милыхъ ладъ ни мыслію смыслити, ни думою сдумати, ни очима съглядати, а злата и сребра ни мало того потрепати. 20.]

Ср. ● Ни мало (вып. 3, с. 77).
Тѣмь, тѣмь же — в знач. союза — поэтому, вследствие этого:

[А ты, буи Романе, и Мстиславе! храбрая мысль носитъ ваю умъ на дѣло. Высоко плаваеши на дѣло въ буести, яко соколъ на вѣтрехъ ширяяся, хотя птицю въ буиствѣ одолѣти. ...Тѣми (тѣм, тѣм и) тресну земля, и многи страны — Хинова, Литва, Ятвязи, Деремела и Половци сулици своя повръгоша, а главы своя подклониша подъ тыи мечи харалужныи. 31—32.]

Церковь же разумѣваи небо суште, олтарь же — прѣстолъ вышьняаго, служителя же — аггелы божия; тѣмь же въ церкки (так!) ак[ы] на небеси съ страхъмь стои яко прѣдъ очима самого бога. Изб. Св. 1076 г., 11 об. — 12. И абие постигъ (Ирод) Иезекия, началника разбоиникомь... И того емъ, изби всю силу его. Тѣмь же и пѣсни пояху ему по сурскымь градомъ. Флав. Полон. Иерус., 184—185 (XVI в. ← нач. XII в.). 1185: Князь же Ярославъ Черниговьскии не шелъ бяше с братомь со Святославомъ, молвяшеть бо тако: «Азъ есмь послалъ к нимъ мужа своего Ольстина Олексича, а не могу на свои мужь поѣхати». Тѣмь отречѣся брату своему Святославу. Ипат. лет., 636—637 (XV в.).

Того дѣля, того ради — из-за этого, по этой причине, по этому поводу.

Аште ли инѣхъ сѣдя осужяеши, большя себѣ брѣмена грѣховъ събирая не чюеши; того ради блаженыи Давыдъ глаголааше: Оклеветаюштааго таи ближьняаго своего сего изгоняахъ. Изб. Св. 1076 г., 98—98 об. 1185: Игорь же ...соимя шоломъ, погънаше опять к полкомъ того [дѣля], что быша познали князя и возворотилися быша. Ипат. лет., 642 (XV в.).

◊ Тъи (тои) — им. пад. ед. ч. м. р.; та — им. пад. ед. ч. ж. р.; то — им. пад. ед. ч. Ср. р.; того — род. пад. ед. ч. м. р.; тоя — род. пад. ед. ч. ж. р.; тому — дат. пад. ед. ч. м. р.; тъи — дат. пад. ед. ч. ж. р.; тіи — им. пад. мн. ч. м. р.; ты (тыи) — вин. пад. мн. ч.; тѣми — твор. пад. мн. ч.

Словарь-справочник "Слова о полку Игореве": в 6 выпусках / АН СССР. Ин-т рус. лит. (Пушкин. Дом); Ин-т рус. яз; — Л.: Наука. Ленингр. отд-ние, 1965—1984


Поделиться ссылкой на выделенное

Прямая ссылка:
Нажмите правой клавишей мыши и выберите «Копировать ссылку»

We are using cookies for the best presentation of our site. Continuing to use this site, you agree with this.