къ


къ
К — ко, къ (25) — предлог с дат. пад.
1. При обозначении места, предмета, лица, к которым направлено действие:

Галици стады бѣжать къ Дону Великому. 7. Игорь къ Дону вои ведетъ! 9. А Половци неготовами дорогами побѣгоша къ Дону Великому. 9. Кончакъ ему (Гзе) слѣдъ править къ Дону Великому. 11. Съ тоя же Каялы Святоплъкь полелѣя отца своего междю Угорьскими иноходьцы ко святѣи Софіи къ Кыеву. 16. Ничить трава жалощами, а древо с тугою къ земли преклонилось. 18—19. О! далече заиде соколъ, птиць бья, — къ морю. 20. Всю нощь съ вечера бусови врани възграяху у Плѣсньска, на болони бѣша дебрьски сани (дебрь Кисаню?), и несошася къ синему морю. 23. Уже бо Сула не течетъ сребреными струями къ граду Переяславлю. 33. Тъи клюками подпръ ся о кони и скочи къ граду Кыеву, и дотчеся стружіемъ злата стола Кіевьскаго. 35. Възлелѣи, господине (Днепр), мою ладу къ мнѣ, а быхъ не слала къ нему слезъ на море рано. 39. Игореви князю богъ путь кажетъ изъ земли Половецкои на землю Рускую, къ отню злату столу. 39. А Игорь князь поскочи горнастаемъ къ тростію, и бѣлымъ гоголемъ на воду. 40. И потече (Игорь) къ лугу Донца, и полетѣ соколомъ подъ мьглами. 41. Уныша цвѣты жалобою, и древо с тугою къ земли прѣклонило. 43. Дятлове тектомъ путь къ рѣцѣ кажуть. 43. Млъвитъ Гзакъ Кончакови: Аже соколъ къ гнѣзду летитъ, — соколича рострѣляевѣ своими злачеными стрѣлами. 43. Рече Кончакъ ко Гзѣ: Аже соколъ къ гнѣзду летитъ, а вѣ соколца опутаевѣ красною дивицею. 43. Игорь ѣдетъ по Боричеву къ святѣи Богородици Пирогощеи. 45.

И абие узьрѣ (Борис) текущиихъ къ шатьру, блистание оружия и мечьное оцѣщение. Ж. Бор. Глеб. (Сказ. Усп.), 17 (XII в. ← XI в.). Боляринъ же, идыи къ Костянтиню граду, обрете островъ средѣ моря, и ту въселися въ ньмь, поживе лѣта мнага (так!). Ж. Феод., 54 (XII в. ← ок. 1088 г.). 968: И рече имъ: Аще не подступите заутра къ городу, предатися хотять людье печенѣгомъ. Пов. врем. лет, 47 (1377 г. ← нач. XII в.). 1214: Том же дне иде князь Мьстислав съ новгородьци на Чюдь на Ереву, сквозе землю Чюдскую къ морю. Новг. 1 лет., 52 (XIII в.). И егда прилучашеся знои великъ от солнца, идяше къ приморию, и сѣдяше на камьни, палимъ огньмь вьсь дьнь. Ж. Нифонта, 302 (1219 г.). Ели то образъ сиць его есть чюденъ, то колма паче иже свѣтовьную сию доброту видетъ, достоини сутъ дивитисе, и къ творьцу свѣтовноому мыслию възлетѣти, и поклонитисе ему. Шест. Ио. екз., 19 об. (1263 г.). Девгении ... яко скоры соколъ медведя наскочи, и медведь к нему возвратись, разверзь уста своя, хотя его пожрети. Девг. Д. (Тихон.), 135 (XVIII в. ← XII—XIII вв.). Сь видѣ завидлива мужа зѣло уклонивъша лице къ земли. Пчела, 335 (XIV в. ← XIII в.). То ти не орли слѣтошася, съѣхалися всѣ князи русскыя к великому князю Дмитрию Ивановичю на пособь. Задон. К-Б, 548 (XV в. ← XIV в.).

|| При указании на лицо или группу лиц, к которым обращено действие:

И рече Игорь къ дружинѣ своеи: Братіе и дружино! луце жъ бы потяту быти, неже полонену быти. 5. Рече Кончакъ ко Гзѣ: Аже соколъ къ гнѣзду летитъ... 43. И рече Гзакъ къ Кончакови: Аще его опутаевѣ красною дѣвицею. 43—44.

Глаголи къ богу много, а къ человѣкомъ мало. Изб. Св. 1076 г., 77 об. Съ ангелы ликуета, к нима же вси възпиемъ: Молита Христа бога, грѣховъ. Мин. окт., 44 (1096 г.). И рѣша къ нему (Борису) дружина: Поиди, сяди Кыевѣ на столѣ отьни. Ж. Бор. Глеб. (Сказ. Усп.), 15 (XII в. ← XI в.). Къ Александрови же глаголааше: Въскую оставляеши цесарство родившемуся от простыя матери. Флав. Полон. Иерус., 219—220 (XVI в. ← нач. XII в.). 988: Изнемогаху въ градѣ людье, и рече Володимеръ къ гражаномъ: Аще ся не вдасте, имамъ стояти и за 3 лѣта. Пов. врем. лет, 76 (1377 г. ← нач. XII в.). Рече (бог) бо къ мореви, и умльче; рече къ вѣтромъ, и усташе. Шест. Ио. екз., 158 (1263 г.).

2. При обозначении предмета, с которым соприкасается, к которому присоединяется что-л.:

Того стараго Владиміра нельзѣ бѣ пригвоздити къ горамъ Кіевьскымъ. 37.

И приложися злоба къ злобѣ. Разбоиници бо ивеферииска пути разбиша нѣкоего, именем Стефана. Флав. Полон. Иерус., 265 (XVI в. ← нач. XII в.). Назади оставше мало, иже повелѣниемь его, къ хвостом привязаша хвоиникы, женяху, да прах великии явится. Там же, 349. 1071: И повелѣ Янь вложити рубль въ уста има (волхвов) и привязати я къ упругу, и пусти пред собою въ лодьѣ. Пов. врем. лет, 118 (1377 г. ← нач. XII в.). 1141: И затоциша Якуна въ Чюдь съ братомь, оковавъше и руцѣ къ шьи. Новг. 1 лет., 26 (XIII в.). Привязая къ лозѣ осьля свое, и къ виничинѣ жребя осьляте своего, испьрати имать виномь ризы своя. Сл. Иппол. об антихр., 15 (XII в.). И солнце и луна и звѣзды, нъ и къ небеси привезаномъ. Шест. Ио. екз., 131 (1263 г.). Снидемся, брате и друзи, сынове рустии, съставимъ слово къ слову и величимъ землю Рускую. Задон. Ист.-1, 541 (кон. XVI — нач. XVII в. ← XIV в.).

3. При обозначении временного предела, срока совершения какого-л. действия:

Третьяго дни къ полуднію падоша стязи Игоревы. 18.

И бишася чересъ дьнь вьсь и уже къ вечеру одолѣ Ярославъ, а сь оканьныи и Святопълкъ побѣже. Ж. Бор. Глеб. (Сказ. Усп.), 23 (XII в. ← XI в.). 941: Русь же възвратишася къ дъружинѣ своей къ вечеру, на ночь влѣзоша в лодьи и отбѣгоша. Пов. врем. лет, 33 (1377 г. ← нач. XII в.). На утрии же дьнь приимъ цесарь дъщерь свою, глаголаше е.: ...донъдеже достигнеши къ браку обьщему, не скьрьби же, чадо. Муч. св. Ирины, 97—98 (XII в.). 1152: Петрови же выѣхавшю из Галича, и бѣ ему уже вечеръ, и лежа у Болшевѣ; и яко же бысть убо къ куромъ, и пригна дѣтьскии из Галича к Петрови, река: Князь ти молвить, не ѣзди никаможе. Ипат. лет., 463 (XV в.). Бысть же въ третии дьнь къ свѣту быша гласи и млъниа, и огни, и громи, и облака на горѣ Синаистѣи. Палея толк., 213 (1477 г.).

4. При обозначении лица или предмета, к которому проявляется какое-л. чувство, отношение.

Кротъкъ буди къ вьсякому человѣку: къ старѣишууму тебе и къ мьньшюуму. Изб. Св. 1076 г., 32 об. Вьсякого дѣла коньць прѣдъ начялъмъ распытаи дьнь и ношть, къ коньчьнуму же дьни възираи въину. Там же, 63. Призъва Путьшю и вышегородьскыѣ мужѣ и рече имъ: Повѣдите ми по истинѣ, приязньство имѣете ли къ мнѣ. Ж. Бор. Глеб. (Сказ. Усп.), 15 (XII в. ← XI в.). 945: Сли, же придоша ко цареви, и повѣдаша вся рѣчи Игоревы и любовь юже къ грекомъ. Пов. врем. лет, 39 (1377 г. ← нач. XII в.). Но видих, господине, твое добросердие к собѣ и притекох къ обычнеи твоеи любви. Сл. Дан. Зат., 6 (нач. XVII в. ← XII в.). Ничтоже тако не являеть владѣющаго, якоже любы, яже къ по[дъ]ручникомъ. Пчела, 98 (XIV в. ← XIII в.).

5. Для обозначения цели, назначения какого-л. действия или предмета.

По семь же възлюби господа бога своего отъ всея душя своея и отъ всея крѣпости, и подвигнися вься твоя дѣла и добрыя норовы къ его угождению творити лѣпо. Изб. Св. 1076 г., 45. Тогда, поемъ (Симон) вѣрнеишюю дружину, и каменосѣчци, и желѣза потребная к дѣлу тому, и всяку пищу довольную на много дьнии. Флав. Полон. Иерус., 436—437 (XVI в. ← нач. XII в.).

6. Для обозначения добавления, дополнения к кому-л. (чему-л.).

Иже къ седми диаконъ причьтеныи, испълънь премудрости и божествьныя благодати, служити, блаженыи Филиппе, святыхъ потрѣбамъ съ Стефанъмь избьранъ еси. Мин. окт., 63 (1096 г.). 944: Тако же и болгаре послаша вѣсть, глаголюще: Идуть Русь, и наяли суть к собѣ печенѣги. Пов. врем. лет, 34 (1377 г. ← нач. XII в.). 945: Иде (Игорь) в Дерева в дань, и примышляше къ первой дани. Там же, 39.

7. Для указания соответствия, уподобления.

Обычаи есть всегда подручьникомъ преображатися къ княжимъ нравомъ, и такы бываютъ слугы, аци же вл[ад]ѣюще ими. Пчела, 102 (XIV в. ← XIII в.). Разлучаху пифагоряне человѣчьскыи възрастъ на четыре чясти ... и кыиждо възрастъ уподобиша четыремъ лѣтнимъ измѣнамъ: весну къ дѣтьству, и къ жатвѣ уность, а ко осени мужьство, а къ зимѣ старостьство. Там же, 437.

Словарь-справочник "Слова о полку Игореве": в 6 выпусках / АН СССР. Ин-т рус. лит. (Пушкин. Дом); Ин-т рус. яз; — Л.: Наука. Ленингр. отд-ние, 1965—1984


Поделиться ссылкой на выделенное

Прямая ссылка:
Нажмите правой клавишей мыши и выберите «Копировать ссылку»

We are using cookies for the best presentation of our site. Continuing to use this site, you agree with this.