- другыи
-
Другой — другыи, -ая, -ое (4)1. Второй:
Единъ же Изяславъ, сынъ Васильковъ, позвони своими острыми мечи о шеломы Литовскыя, притрепа славу дѣду своему Всеславу, а самъ подъ чрълеными щиты на кровавѣ травѣ притрепанъ Литовскыми мечи... Не бысть ту брата Брячяслава, ни другаго Всеволода. 33—34.
И яша же и два римлянина жива: единаго конника, а другаго пѣшца. Флав. Полон. Иерус., 426 (XVI в. ← нач. XII в.). И быша 3 братья: единому имя Кий, а другому Щекъ, а третьему Хоривъ. Пов. врем. лет, 12 (1377 г. ← нач. XII в.). 1126: Ярополкъ же князь укрѣпився и иде по нихъ ... не жда от брата помощи, ни от другаго, толко с Переяславци постиже я. Ипат. лет., 290 (XV в.). Русину не упирати Латинина однемь послухомь; аже не будѣтѣ двою послуху, одиного Немчича, а другого Русина. Грам. 1229 г. Сл. Усп., 52. Единъ (венец) украшенъ златомь честнымъ, другыи же съ женчюгом драгымь и великымь блистающься. Прол. БАН XIII в., 12. Сь рече: Кождо насъ два мѣха носить, единъ пред собою, а другыи за собою: въ преднии же кладем чюжие грѣхы, а въ заднии свои. Пчела, 160 (XIV в. ← XIII в.). Бѣста два мужа мудра, а гнѣвлива, Араклитъ и Димокритъ. Единъ же разгнѣвався и прослезися, а другый смѣяшеться, и тѣмъ нравомъ отбѣгоста ярости. Там же, 189. Пръвый же Великъ день взял есми в Каинѣ, другой Великъ день в Чебукару ... третий Великый день в Гурмызѣ. Хож. Аф. Ник., 23 (кон. XV — нач. XVI в. ← 1466—1472 гг.).
|| Следующий (по времени):Съ заранія въ пятъкъ потопташа поганыя плъкы Половецкыя... Другаго дни велми рано кровавыя зори свѣтъ повѣдаютъ. 10—12. Бишася день, бишася другыи; третьяго дни къ полуднію падоша стязи Игоревы. 18.
То же слышавъши она отъиде, чающи въ приидущии дьнь видѣти и. ...Въ другыи же дьнь прииде пакы жена. Старьць же много увѣщавааше блаженааго изити и видѣти матерь свою. Ж. Феод., 50 (XII в. ← ок. 1088 г.). 1194: Зажьжеся пожаръ Новегородѣ въ недѣлю на Всѣхъ святыхъ ... нъ на другыи день загореся въ Чьглове улки. Новг. 1 лет., 41 (XIII в.). Аназавръ на другое лѣто въ царство его падеся божиимъ гнѣвомъ митрополь вторыи Киликия. Хрон. Малалы, XVII, 20 (XV в. ← XIII в.). 1501: И въ другую неделю приѣхал князь Данилем Пенка и с тверицы и со всею силою своею. Псков. 1 лет., 85 (XVI в.). И старецъ Сергий, не дождався опросу, изъ манастыря шшолъ, и на другой день послѣ Сергия ... тотъ Асафъ старецъ подалъ другую челобитную. Арх. Строева II, 880 (1634 г.).
2. Всякий, кроме этого; прочий:Того стараго Владиміра нельзѣ бѣ пригвоздити къ горамъ Кіевьскымъ: сего бо нынѣ сташа стязи Рюриковы, а друзіи Давидовы; нъ розно ся имъ хоботы пашутъ. 57.
1102: Бысть знаменье в солнци: огородилося бяше солнце в три дугы, и быша другыя дугы хребты к собѣ. Пов. врем. лет, 183 (1377 г. ← нач. XII в.). 1194: И тъгда придоша избытъкъ живыхъ их изъ Югры. И убиша Сбышку Волосовиця и Негочевиця Завида и Моислава Половиця сами путьники, а друзии кунами ся откупиша. Новг. 1 лет., 41 (XIII в.). И призва царь бабы жидовскыа, и повелѣ имъ убивати младенца, а другыа вметати въ рѣкы. Сказ. о Моисее, 39 (XV в.).
3. Некий, некоторый:[Всеславъ князь ... въ ночь влъкомъ рыскаше изъ Кыева дорискаше до куръ Тмутороканя; великому Хръсови влъкомъ путь прерыскаше... Аще и вѣща душа въ друзѣ тѣлѣ, нъ часто бѣды страдаше. 36—37].
Другыи же сотникъ, именем Галъ, 18 вои с ним, при том мятежи внидоша в нѣкую храмину и ухранишася под лавицами. Флав. Полон. Иерус., 322 (XVI в. ← нач. XII в.). 1172: Безъмилостивъ сыи мучитель другымъ человѣкомъ головы порѣзывая и бороды, а другымъ очи выжигаше. Ипат. лет., 552 (XV в.). 1181: И затворишася новотържьци въ градѣ съ княземь Яропълкомь. И осѣдоша городъ, и сѣдѣша 5 недѣль, и изнемогоша въ градѣ, зане не бяше имъ кърма, друзии бо ихъ и конину ядяху. Новг. 1 лет., 37 (XIII в.).
Въ друзѣ тѣлѣ читают: первые издатели, Я. Пожарский, Н. Грамматин, Д. Дубенский, О. Огоновский, Ф. Буслаев, Н. Тихонравов, И. Срезневский и др.Ср. Р. О. Якобсон и М. Шефтелъ (The Vseslav Epos. Цитируется по публикации: Roman Jakobson. Selected Writings. IV. Slavic Epic Studies. The Hague — Paris, 1966, стр. 345—346): (перевод) „Человек, который является на свет, имея вторую оболочку, помимо естественной кожи, соответственно одарен магической способностью изменять по желанию свое телесное обличие, и таким образом господствовать над пространством и временем. Короче говоря, он одарен «двойным зрением» и «не одним обликом», eigi ein-hamr согласно скальдическому наименованию оборотня. Краткое определение князя-оборотня в «Слове» точно формулируется: «вѣща душа в друзе тѣлѣ» — вещая (провидящая) душа во втором (или более чем одном) теле“.4. Иной, не тот.И пакы другыя кънигы глаголють: възьрять на нь, его же прободошя. Остр. ев., 194 (1056—1057 гг.). Въторая же заповѣдь есть, еже любити друга, аки себе, какого любо человѣка. Сл. и поуч. против языч., 149 (XII—XIII вв.). Кто биеть друга дѣревъмь, а будѣте синь, либо кровавъ, полуторы гривны серебра платити ему. Грам. 1229 г. Слов. Усп., 52. Тъть ли дѣтьскыи не исправить, возма мьзду, приставити на нь другого. Грам. 1230 г. Там же, 52. 1257: Аще бы кто добро другу чинилъ, то добро бы было; а копая подъ другомь яму, сам ся в ню въвалить. Новг. 1 лет., 82 (XIV в.). Съписавшии же ... Александрии велицѣи повѣдають Клеопатру въ Египтѣ яту, и ины другыя рѣчи не съгласно глаголюще Румскымъ списателемъ. Хрон. Малалы IX, 14 (XV в. ← XIII в.).
◊ Другаго — род. пад. ед. ч.; другыи — вин. пад. ед. ч.; друзіи — им. пад. мн. ч.
Б. Л. Богородского, Д. С. Лихачева, О. В. Творогова; В. Л. Виноградова. Словарь-справочник "Слова о полку Игореве": в 6 выпусках / АН СССР. Ин-т рус. лит. (Пушкин. Дом); Ин-т рус. яз; — Л.: Наука. Ленингр. отд-ние, 1965—1984